Jadwal Kegiatan

Ibadah Umum - (08PM - 09PM)
Ibaadah Remaja - (09PM - 10PM)

Suplemen PA Mamre : Kuan-Kuanen 11:24-25 ; Tgl 16-22 Juni 2019

Nats : Kuan-Kuanen 11:24-25

 Tema :

“Melumbar Ibas Nampati”

Sisampat-sampaten eme tanggung jawab kalak si erkiniteken ibas geluhna. Sabap Dibata nepa manusia, labo gelah nggeluh sisada-sisada ntah pe terjeng ras kelompokna saja ngenca. Manusia itepa labo guna rukur kerna dirina saja ngenca. Ibas masyarakat urban kita ibabai guna jadi mandiri ntah pe la bergantung nandangi ise pe. Konsep sie tentu saja payo. Mulai kin danak-danak nari kita perlu sitik-sitik erlajar mandiri. Mandiri berarti bebas ibas pengawasen, pengaruh, campur tangan, bagepe penampat arah kalak sideban nari. Kalak si mandiri banci erban keputusen sendiri, njaga diri sendiri, bagepe ncukupi keperlun sendiri. Kerina kalak pada dasarna atena mandiri. Tapi, amin pe kita nggit janah ngasup mandiri, mustahil kita banci mandiri ibas kerinana. Ibas hal-hal tertentu kita pe bergantung nandangi kalak sideban. Nggeluh eme kesalingtergantungen bagepe sisampat-sampaten.

Kitab Kuan-Kuanen merupaken kumpulen tulisen alu erbage-bage gaya si berbeda-beda. Kinierbagen enda ncidahken ruang lingkup si luas ibas masyal Ibrani si biasa iterjemahken ‘Amsal/Kuan-Kuanen’ ibas bahasa Indonesia/Karo. Kata masyal mungkin ibuat ibas akar kata si berarti ‘menyerupai’ ntah pe ‘dibandingkan dengan’. Jadi, Amsal/Kuan-Kuanen bena-benana mungkin merupaken semacam perbandingen, bagi si rusur si idah ibas Padan Sindekah: “Ranan mehuli desken tengguli, entebu nanamna, tama kejuah-juahen man kula” (Kuan. 16:24). Hikmat Ibrani eme seni guna nehi keberhasilen janah Kitab Kuan-Kuanen eme buku petunjuk guna nggeluh si berhasil. Alu mengutip ras melukisken kebiasan geluh si negatif ras positif, Kitab Kuan-Kuanen njelasken perbahanen si benar ras salah ibas erbage keadan. Ibassa memang lalit keterangen kerna sejarah Israel ras tema-tema mbelin nubuat nabi-nabi (misalna perpadanen). Tapi labo maka penulisna la mperdiateken hal-hal sie. Malah, tujunna eme guna menerapken prinsip-prinsip kiniteken perpadanen Israel ibas sikap ras pengalamen tep-tep wari. Undang-undang kekelengen (Im. 19:18; Ul. 6:5; Mrk. 12:29-31) merupaken inti si seh kal pentingna ibas Padan Sindekah ras Kitab Kuan-Kuanen berfungsi sebage penjelasen si luas kerna hal sie. Tiap kalak Israel natap Undang-Undang Dibata sebage kewajipen bersyarat si menuntut kesetian ras dem kepatuhen. Hal enda ndeher kal ras konsep kerna erkemalangen man Tuhan sebage bena-benana pemeteh (Kuan. 1:7; 2:5; 9:10; Jop 28:28; Msm. 111:10). Hampir seri ras penandai kerna Dibata bagi si itekanken ibas Kitab Nabi-Nabi, kewajipen enda merupaken kesadaren guna mereken Dibata mengisi ibas tiap segi kegeluhen. Tujun utama Kitab Kuan-Kuanen eme guna njelasken alu teliti ras tepat janah mesunah iinget, kai si imaksud alu siap ngelai Dibata.

Alu tangkas arah bahan ogen ituriken maka kalak si erkiniteken harus njadiken maka melumbar mere man kalak sideban harus jadi sada biak ibas geluhna. Melumbar man kalak sideban labo njadiken manusia reh musilna. Kai siangkatken Kitab Kuan-Kuanen 11:24-25 petembil ras caranta rukur. Semalna kalak si melala iamburkenna erta-ertana pasti urak ibas ia, janah kalak sibunikenna kinibayakenna pasti la urak ertana. Secara kegeluhen doni payo bage. Sebalikna, kalak si pengarapenna erpalasken keleng ate Dibata, la ia mbiar ibas nampati kalak sideban. Aminna pe ituriken maka kalak si melumbar e pasti itambahken Dibata kinibayakenna, labo e saja ngenca palasna man bana. Sabap lit palas sideban simabai ia melumbar mere ras nampati, eme tanda keleng man kalak sideban. Emaka labo lit kebiarenna ras kearun ate ibas ia aminna gia ia harus nampati kalak sideban. Sabap ibas kiniteken ras pengarapenna tek ia maka Dibata pasti nikapken si mehuli man bana.

Mulai kin nai nari gereja ncikep paguh prinsip nggeluh kesalingtergantungen ntah pe sisampat-sampaten (bnd. Gal. 6:2). Nats enda merupaken lanjuten perikopna sinidatas kerna pola kegeluhen rikutken Kesah Si Badia (buah-buah Roh Gal. 5:22-23). Hubungen antara dua kutipen enda ncidahken maka pola kegeluhen sisampat-sampaten merupaken implikasi arah pendahin Kesah Si Badia. Misi kegeluhenta labo terjeng nampati kalak sideban, tapi pe nggit isampati kalak sideban. Kita nggeluh labo terjeng man kalak sideban, tapi pe arah kalak sideban. Enda me pengertin sisampat-sampaten ras kesalingtergantungen. Ibas kita melumbar e kepeken nggo leben Tuhanta Jesus Kristus melumbar man banta kerina alu mereken kesahNa man banta kerina.

Ibas kita mere e palasna eme kap kekelengen Tuhan Jesus si nggo leben sialoken. Alu kekelengen Tuhan Jesus si la terbatas e, Tuhan Jesus nebusi manusia si nggeluh ibas sada kemusilen mendasar, eme ibas dosa, iserapken arah tinepana nari. Penebusen e eme karya Kristus si seh kal bayakna, si seh kal melumbarna man banta. Nggit Ia jadi musil, nusur ku doni enda gelah kita jadi bayak. Pengidah kami labo pernah kalak si melumbar ibas dahin pelayanen gereja kemalun ibahan Dibata. Malah mbue erbage-bage idatken pemere ibas Tuhan nari rezeki si simpar. Nggeluh reh tenengna. Keluarga pe nggeluh dame. Kalak pe erngena ate man bana. Sie kerina igejapkenna erkiteken pemere Tuhan e labo man bana ngenca ibereken, tapi pe harus ipepaler man kalak si memerluken. Melumbar ibas nampati labo arah kiniganjangen ukur tapi tuhu-tuhu nggejapken perkuah ate Tuhan si mbelin e. Emaka metedeh lah lalap ateta nampati kalak. Sebab nampati nggo jadi gaya hidup man banta. Mere labo reh musilna, la mere labo ka reh bayakna.

Pdt. Andreas Pranata Meliala

         GBKP Rg. Cibinong 

Suplemen PA Mamre Tgl 09-15 Juni 2019 : Markus 10 :13-16

Nats : Markus 10:13-16

Thema :

 “Pelepas Anak-Anak E Reh Ndahi Aku Dukungen Ku Piara”

Anak eme pemere Dibata. Sayangna, maun-maun la si bahan ia bagi pemere Dibata ibas kegeluhenta. Alu la sisadari, mungkin mbue kita muat hak-hakna. Bahan PA enda ngerana kerna uga seharusna kita memperlakuken anak.

Latar belakang kalak si ibaba ntah pe reh man Jesus biasana eme erkiteken sakit. Misalna saja sanga jelma sinterem ngidah Jesus sangana erdalan i tepi danau dano Galilea, nterem jelma reh maba kalak cempang, kalak pentang, kalak silanai banci ngerana, rsd, emaka itamakenna ibas nahe Jesus. Bage ka pe sanga Kristus ibas Genesaret, bage itandai kalak e Jesus, emaka kerina kalak sakit ibaba ku Ia. Hal si seri pe terjadi sanga Jesus sangana i Kapernaum. Ibas buena kalak si reh ndahi Ia, reh me empat kalak si maba temanna man Jesus alu cara menjebol atap rumahna.

Berbeda ras kerina cataten idatas, sekali enda lit kalak maba anak-anak man Jesus. Lalit indikasi maka anak-anak e sakit. Ketedehen orangtua anak-anak e gelah Jesus masu-masu anak-anak e. Bagi tan Jesus si dem kuasa e mpepalem kalak sakit, bage ka me ia kerina ngarap gelah tan si seri e pe masu-masu anak-anak e.

Tapi ajar-ajar merawa. Perlu iinget maka paksa sie Jesus mbaru denga ngajarken kerna ngulihken teman nggeluh (perceraian) si berbeda ras konsep pada umumna paksa sie. Hal enda erbanca bingung ajar-ajar. Bahkan ibas Kitab Matius icatat maka ajar-ajar e ngerana man baNa “adi bage kin, ulin me la erjabu”. Sada komentar si nandaken ajar-ajar e la siap ngaloken pengajaren Jesus. Ibas kebingungen e rempet situasi jadi gejek erkiteken kerehen anak-anak. Mbue denga ibas kita enda butuh ketenengen sanga ngadapi stres. “Harap tenang ada ujian” bage me biasana tulisen si oge kita. Erkiteken terlalu fokus kita kerna sura-suranta, ajar-ajar gagal guna nandai sura-sura Dibata. Tempa-tempa tulakna anak-anak e, Kristus malah ngalo-ngalo anak-anak e, idakepNa, janah ipasu-pasuNa.

Agustinus sekalak Bapa Gereja mereken pengaruh cukup mbelin ibas kegeluhen sejarah gereja. Ia tubuh ibas tahun 354 i Tagaste Afrika Utara. Padahal masa laluna seh kal melketna. Tapi nandena Monika la ngadi-ngadi notoken ia gelah ia nggeluh ibas pertobaten. Tapi pertoton nandena kepeken labo mis kal berhasil. Tapi nandena eme nande si megegeh guna terus notoken Agustinus. Sanga Monika ertoto ibas gereja janahna ngandung, reh me Uskup Ambrosius ngapuli Monika janah ngerana ia man Monika “seorang anak yang begitu banyak didoakan dengan air mata, mustahil akan binasa”. Kedungenna pertoton Monika ialoi Tuhan. Agustinus bertobat, emaka iperidiken Uskup Ambrosius ia ibas tahun 387 sanga umurna 33 tahun. Ibas hal enda banci siidah Monika nggo banci maba anakna man Jesus guna ipasu-pasu ras ipake sebage alat ibas tan Tuhan.

Tentuna labo salah lalap kita notoken gelah anak-anakta sukses ibas studi, ibas pendahin, ibas ndarami teman nggeluh bagepe ibas perjabunna. Tapi adi labo kita tutus guna jumpa secara pribadi ras Jesus, maka kerina kemalemen ate ras kesuksesen anak-anak e labo erguna. Ibas hal enda rusur kita gagal guna maba anak-anak secara pribadi man Jesus, erkiteken kita jine kepeken lenga jumpa ras Jesus secara pribadi. Padahal anak-anak perlu teladan arah sikap ras perbahanen orangtuana. Mungkin gagal anak-anakta e guna iajarken, gagal megiken rananta, tapi situhuna la pernah ia gagal ngusih perbahanenta selaku orangtuana.

Ibas salah sada negara bagian Amerika Serikat ilaksanaken perlombaan ganda. Peserta harus ngasup erlangi, ersepeda ras kiam alu la ngadi-ngadi. Sekalak peserta ndaftaken anakna si berkebutuhan khusus. Anakna la banci ngerana ras la banci tedis apai ka erdalan. Tapi bapana seh kal atena kelengna man anakna e. Sanga panitia perlombaan e nulak anakna e, bapana ngerana maka ia sindalani kerina pertandingen e janah igendongna anakna e. Kedungenna bapa ras anak e ngikuti pertandingen si seh kal beratna e. Pertama, bapa e harus maba anakna erlangi ibas jarak si cukup ndauh. Peduaken, bapa e harus maba anakna ikut ersepeda. Peteluken, bapa e harus maba anakna kiam ibas kursi roda. Kerina pertandingen e ilakoken  alu dem kekelengen ras semangat gelah anakna ermeriah ukur ras mehaga i lebe-lebe jelma sinterem. Kedungenna bapa ras anak e banci ngelewati kerina jenis pertandingen janah ia banci menang ibas pertandingen e.

Sanga kekelengen Jesus ndemi pusuhta selaku orangtua, maka la pernah kita mela guna ngakui kekurangen ras kelemahen anak-anakta. Sebalikna kekelengen Jesus e mendorong kita guna memanusiakan anak-anakta secara utuh. Orangtua si idemi alu kekelengen ras kepentaren aras Jesus, la terjeng mereken fasilitas man anakna secara materi. Tapi selaku orangtua si idemi kekelengen Tuhan Jesus, labo ka tutupina kesalahen anakna. Sebalikna orangtua si pentar ajarkenna anakna guna pang ngakui kesalahenna. Erkiteken cara pengajaren si benar arah nandena, Agustinus nggo bertobat janah jadi sekalak pemimpin gereja.

Gundari tuntuten kekelengen Tuhan Jesus si erbanca pusuhta jadi lembut, si memotivasi kalak guna ngelawan kerina bentuk kekerasen, memotivasi anak-anak guna ngkelengi teman manusia ibas prinsipna merupaken dahin utama orangtua. Adi selaku orangtua kita gagal guna maba anak-anak jumpa ras ndatken pasu-pasu ibas Tuhan Jesus nari, maka anak-anakta rentan ndabuh ibas erbage-bage tindaken kekerasen. Banci siidah anak-anak Palestina si nggo iajarken guna maba senjata api. Banci ka pe siidah anak-anak si lalit ibas ia kekelengen, ngisi kekosongen geluhna alu narkoba.

Janah adi lalit kekelengen Kristus ibas kita, kita pe selaku orangtua banci jadi monster nandangi keluarganta. Kerna sienda Kata Dibata justru naksiken uga tokoh Kristus selaku Juruselamat justru reh ras nempatken anak-anak sebage contoh si ipake guna memahami Kinirajan Dibata (ay. 14). Kata Dibata naksiken kegeluhen anak-anak si lugu ikataken Tuhan Jesus sebage si mpuna Kinirajan Dibata. Kinirajan Dibata la pernah iwarisken man kalak si la pinter perukurenna.

Erkiteken sie sope kita maba anak-anak man Jesus, marilah kita lebe nggit guna ipasu-pasu Tuhan Jesus. Tapi apakah kita nggit reh ngadap man baNa, lit ibas kita pusuh si bersih, si bujur janah si nggit ngkelengi Tuhan? Adi kita nggo ipasu-pasu Tuhan maka pasti me kita pe jadi pasu-pasu man anggota jabunta.

Ibas tahun enda, ilakoken PIARA (Pesta Iman Anak Dan Remaja). PIARA enda jadi sada kesempaten anak-anakta jumpa ras Dibata bagepe ras teman-temanna. Secara khusus thema PIARA tahun enda eme nggeluh ibas kesalingtergantungen sada nandangi sidebanna; mediate nandangi teman, bagepe nandangi lingkungen. Ibas PIARA teremen anakta tading ibas tenda. Kecibal enda mabai anak-anakta nggeluh sederhana ras kebersaman. PIARA mabai anakta mediate nandangi kalak sideban, jadi kalak si paguh ngalaken erbage kecibal si terbatas. Kegeluhen si mediate erkiteken nggejap keleng ate Dibata jenari icidahkenna man teman-temanna.

Pdt. Andreas Pranata Meliala

GBKP Rg. Cibinong

Suplemen PA Mamre Pengerana 12 : 9-14 ; Tgl 26 Mei - 01 Juni 2019

Nats : Pengerana 12:9-14

Tema : 

 “Ranan Si Pentar”

 “Adi ngerana la nggalar”. Kuan-kuan enda mungkin nggo rusur si begi, emaka kai pe banci ibelasken kalak asa atena, asa puasna, kai pe ibelaskenna, lalit si ngelarangsa. Ngerana sitik ntah mbue, gendek ntah gedang lalit aturenna, emaka kai pe banci ibelaskenna. Emaka nggo terkuan “peten ngerana asang man” perban mbuesa ia ngerana dingen meriah akapna ngeranai. Saja perlu ka nge kita njaga maka ranan si belasken kita e la erban ceda pusuh kalak, la erbanca nembeh ate kalak ibas kita erbelas.

Penulis Kitab Pengerana erban sada resume kerna kegeluhen secara umum erpalasken pengalamen pribadina. Mulai arah bindu 1 seh ku bindu 12, bahan PA enda merupaken bagin akhir arah kesimpulen si ibenaken mulai bindu 1. Mbue kalak salah memahami Kitab Pengerana alu ngataken penulisna isina pesimis nandangi kegeluhen enda alu mulih-ulih ngataken: “kerinana ibas geluh enda eme sia-sia”. Memang payo enda salah sada tema teologis si rulih-ulih ibas Kitab enda. Tapi labo e ngenca, salah sada tema sideban si iulih-ulihi penulisna eme “Erkemalangen man Dibata”. Emaka adi sipersada dua tema ndai jadi me: “kerinana ibas geluh enda eme sia-sia, erkemalangenlah man Dibata”, janah adi ibalikken pe susunenna, maka tetap nge “erkemalangenlah man Dibata” ras “kerinana ibas geluh enda eme sia-sia”. Kerinana ibas geluh enda memang sia-sia, tapi erkemalangen man Dibata ndauh ngelebihi kerinana ibas geluh enda. Erkiteken Dibata ndauh ibas geluh enda janah Ia kap si nepa geluh enda. Gelah ula sia-sia, erkemalangenlah man Dibata.

Kitab Pengerana fokusna eme kerna kerinana ibas geluh enda, termasuk kalak bujur ntah pe la bujur, pasti masap. Erpalasken pemahamen enda, penulis Kitab Pengerana mpebagesi kepentaren (Ind. Hikmat) alu ngataken maka adi wari ciger denga sesekalak harus ngenanami kegeluhenna alu la harus ngelakokenca alu hal-hal si justru banci erbanca ia cilaka janah erkiteken sie erbanca ia ndauh arah kesenangen nggeluh situhu-tuhu. Nginget kerna nggeluh enda la menentu ntah pe la stabil janah nginget maka manusia pasti ngadapi kesia-sian geluh erkiteken erbage-bage hal, kepentaren si uga nge si iperluken kalak ibas ndalani kegeluhen alu la ngelanggar undang-undang moral si nggo isepakati manfaatna guna kegeluhen? Apakah kepentaren negatif nandangi kegeluhen, seh maka lanai ternanami? Atau bersikap terlalu positif nandangi kegeluhen seh maka ncedai kegeluhen e jine? Tapi ula min seh ngelakoken hal-hal si erbanca usaha ngenanami kegeluhen e la bermanfaat erkiteken e lebih memuasken arah ngenanami kegeluhen alu la terhormat. Ngenanami kegeluhen alu terhormat eme ngehamati Dibata ibas ibadah ntah pe nepati janji man kalak sideban, janah alu la mpebelin-belin erta kebayaken si lit ibas ia. Ngenanami kegeluhen alu erkemalangen man Dibata ras undang-undangna. Ngenanami kegeluhen si bage si igambarken Penulis Kitab Ende-Enden Salomo uga sekalak anak perana ngkelengi si atena ngena, bagepe sebalikna. Penekanen Kitab Pengerana enda eme lalit si bertahan ibas geluh enda, emaka nanamilah geluh enda lebih mehuli ilakoken alu cara si bermanfaat asangken ncedai, janah si la  ngelukai dirinta bagepe ngelukai kalak sideban (khususna ibas mpeseh ranan). Man sada generasi si kebenen kesempaten mengungkapken potensi pribadi manusia ibas erbage-bage bentuk umpamana ndatken pendahin, kesejahteran geluh bagepe jaminen masa depan, ntah pe generasi si ndatken kesempaten e, pesan penulis Kitab Pengerana enda perlu ipahami ras ipegeluhken.

Piga-piga penafsir Kitab Pengerana enda umumna setuju maka Kitab Pengerana 12:9-14 merupaken pembelaan sekalak murid man guruna. Tapi, ayat 12-14 teridah ije merupaken tambahen sekalak editor si agak keberaten alu pemahamen-pemahamen Pengerana si rusur kal la ngikutken rumusen ortodoks si nggo irumusken generasi sebelumna. Kritikenna man Pengerana isehkenna secara umum: “Kitap lalit tampukna, janah melala erlajar mahanca latih daging”. Tapi, si ngoge kitap e meteh maka kitap si imaksudken eme Kitap Pengerana enda. Adi sipergermetken si enda maka penulis Kitap Pengerana enda menyadari maka geluh ras mate merupaken dua kinata si lebih luas asangken perumusen-perumusen si ortodoks ras si nggo ibakuken. Rumus-rumus ortodoks la banci menambah kai pe ibas kegeluhen, ras la ba banci ngurangi sitik pe kerehen malekat kematen. Alu kata-kata si isina skeptis ras pesimis, Pengerana atena menyadarken kita maka labo rumus-rumus ortodoks si ngkuasai geluh ras mate, tapi Tuhan Dibata jine. Kerinana eme sia-sia, tapi ibas sie kerina lit Tuhan janah erkiteken sie banci sikataken bujur kerna geluh si seh kal gendekna enda, sisadari seh kal rapuhna manusia, tapi sekaligus seh kal ulina Tuhan janah seh kal tebuna geluh enda man dalanen.

Piga-piga kalak beranggapen maka guna banci rembak ras Dibata ras ndatken kebadian, manusia harus nerapken bana arah kerina kesenangen geluh enda. Sebalikna, Pengerana malah menyaranken kita guna ermeriah ukur ras ngenanami geluh enda. Bage ka pe umumna kalak berpendapat maka geluh enda lit tujun tertentu, Pengerana malah ngataken geluh enda lalit tujunna. Amin pe hal sie lit, Dibata ngenca metehsa, janah Ia mpebetehkenca man banta. Erkiteken sie me, ayat 9-11 merupaken tambahen si perpudi, si mungkin sengaja itambahken murid Pengerana enda guna membela pendapat Pengerana enda si rusur bertentangen ras pendapat jelma sinterem paksa sie. Bagin enda ngataken maka selain Pengerana e pentar, ia pe ngajarken pemeteh man kerina jelma. Maksudna eme Pengerana sama sekali la atena erbanca ceda kiniteken kalak, tapi gundari erban penungkunen sada hal si mungkin nggo ianggap mapan ibas masyarakat. Tapi, tetap saja kai sinilakoken Pengerana e ianggap piga-piga kalak sebaga sada hal si mengganggu. Enda seri bagi adi lit si nungkun lit nge ntah lang Tuhan e? Man kalak si ergama la seri ras kita, khususna ia si lit sikap fanatisme sempit, tentu penungkunen enda eme sada hal si mengganggu. Murid Pengerana membela guruna alu dua alasen. Pertama, atena ngataken maka Pengerana enda situhuna la asal ngerana, tapi nggo iukurken ntah pe irenungken lebe kerinana. Tujunna eme ngajarken pemeteh gelah kalak meteh kerna kinata kegeluhen enda situhuna. Kai siniajarkenna e merupaken ulih ibas ia ertimbang, menguji, ras menyusun alu mehuli. Peduaken, kebenaren si isehken banci jadi sada hal si ncedai. Sanga manusia erdosa, manusia lanai banci muniken kesalahenna. Ia lanai banci terbuka ras ngaloken kalak sideban ibas kerina keterbukaanna. Alu mengungkapken kinata situhuna, labo maka Pengerana alu sengaja atena ncedai ukur kalak arah kai si ikatakenna (thema), tapi erkiteken ia me sekalak guru si pentar si lebih asangken kalak sideban, janah erkiteken sie me ia ngajarken kalak alu si mehuli. Bahkan, guna sie me sengaja ia milih kata-kata si ntabeh man beginken (ay. 10). Amin pe sie kepeken kai si ikatakenna ceda kalak si megisa (la teraloken kalak), sie erkiteken ia ngerana kerna kebenaren alu bujur (ay. 11). Ibas ayat 11 ranan kalak pentar iandingken bagi ciken janah ciken ipake guna mabai asuh-asuhen kempak dalan si benar. Adi asuh-asuhen sangana ibabai, maun-maun asuh-asuhen e banci kena pekpek. Enda tentu la bagi ukur, tapi tetap iperluken gelah asuh-asuhen e mengarah ibas dalan si benar. Ranan kalak si pentar mungkin memang banci ceda ukur kalak si megisa adi la siap, tapi sie isehken guna mabai kita lit ibas dalan si benar. Amin bage gia kita tetap harus kritis ras metenget (ay. 12). Erkemalangen man Dibata ras ncikep paguh perintahNa. Erkiteken Dibata pasti maba tiap perbahanenta ku pengadilen si mehuli ntah si la mehuli. Nanamilah geluh enda alu bertanggung jawab. Kedungenna, Pengerana atena kita jine si ngerenungken kai si nggo ikatakenna e. Ngidah geluhta jine, nungkun janah kedungenna sicubaken njabapsa, nggo nge payo kai sinilakoken, kai sinibelasken kita.

Pdt. Andreas Pranata Meliala

GBKP Rg. Cibinong

Info Kontak

GBKP Klasis Jakarta - Kalimantan
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate