Suplemen PA Mamre Pengerana 12 : 9-14 ; Tgl 26 Mei - 01 Juni 2019
Nats : Pengerana 12:9-14
Tema :
“Ranan Si Pentar”
“Adi ngerana la nggalar”. Kuan-kuan enda mungkin nggo rusur si begi, emaka kai pe banci ibelasken kalak asa atena, asa puasna, kai pe ibelaskenna, lalit si ngelarangsa. Ngerana sitik ntah mbue, gendek ntah gedang lalit aturenna, emaka kai pe banci ibelaskenna. Emaka nggo terkuan “peten ngerana asang man” perban mbuesa ia ngerana dingen meriah akapna ngeranai. Saja perlu ka nge kita njaga maka ranan si belasken kita e la erban ceda pusuh kalak, la erbanca nembeh ate kalak ibas kita erbelas.
Penulis Kitab Pengerana erban sada resume kerna kegeluhen secara umum erpalasken pengalamen pribadina. Mulai arah bindu 1 seh ku bindu 12, bahan PA enda merupaken bagin akhir arah kesimpulen si ibenaken mulai bindu 1. Mbue kalak salah memahami Kitab Pengerana alu ngataken penulisna isina pesimis nandangi kegeluhen enda alu mulih-ulih ngataken: “kerinana ibas geluh enda eme sia-sia”. Memang payo enda salah sada tema teologis si rulih-ulih ibas Kitab enda. Tapi labo e ngenca, salah sada tema sideban si iulih-ulihi penulisna eme “Erkemalangen man Dibata”. Emaka adi sipersada dua tema ndai jadi me: “kerinana ibas geluh enda eme sia-sia, erkemalangenlah man Dibata”, janah adi ibalikken pe susunenna, maka tetap nge “erkemalangenlah man Dibata” ras “kerinana ibas geluh enda eme sia-sia”. Kerinana ibas geluh enda memang sia-sia, tapi erkemalangen man Dibata ndauh ngelebihi kerinana ibas geluh enda. Erkiteken Dibata ndauh ibas geluh enda janah Ia kap si nepa geluh enda. Gelah ula sia-sia, erkemalangenlah man Dibata.
Kitab Pengerana fokusna eme kerna kerinana ibas geluh enda, termasuk kalak bujur ntah pe la bujur, pasti masap. Erpalasken pemahamen enda, penulis Kitab Pengerana mpebagesi kepentaren (Ind. Hikmat) alu ngataken maka adi wari ciger denga sesekalak harus ngenanami kegeluhenna alu la harus ngelakokenca alu hal-hal si justru banci erbanca ia cilaka janah erkiteken sie erbanca ia ndauh arah kesenangen nggeluh situhu-tuhu. Nginget kerna nggeluh enda la menentu ntah pe la stabil janah nginget maka manusia pasti ngadapi kesia-sian geluh erkiteken erbage-bage hal, kepentaren si uga nge si iperluken kalak ibas ndalani kegeluhen alu la ngelanggar undang-undang moral si nggo isepakati manfaatna guna kegeluhen? Apakah kepentaren negatif nandangi kegeluhen, seh maka lanai ternanami? Atau bersikap terlalu positif nandangi kegeluhen seh maka ncedai kegeluhen e jine? Tapi ula min seh ngelakoken hal-hal si erbanca usaha ngenanami kegeluhen e la bermanfaat erkiteken e lebih memuasken arah ngenanami kegeluhen alu la terhormat. Ngenanami kegeluhen alu terhormat eme ngehamati Dibata ibas ibadah ntah pe nepati janji man kalak sideban, janah alu la mpebelin-belin erta kebayaken si lit ibas ia. Ngenanami kegeluhen alu erkemalangen man Dibata ras undang-undangna. Ngenanami kegeluhen si bage si igambarken Penulis Kitab Ende-Enden Salomo uga sekalak anak perana ngkelengi si atena ngena, bagepe sebalikna. Penekanen Kitab Pengerana enda eme lalit si bertahan ibas geluh enda, emaka nanamilah geluh enda lebih mehuli ilakoken alu cara si bermanfaat asangken ncedai, janah si la ngelukai dirinta bagepe ngelukai kalak sideban (khususna ibas mpeseh ranan). Man sada generasi si kebenen kesempaten mengungkapken potensi pribadi manusia ibas erbage-bage bentuk umpamana ndatken pendahin, kesejahteran geluh bagepe jaminen masa depan, ntah pe generasi si ndatken kesempaten e, pesan penulis Kitab Pengerana enda perlu ipahami ras ipegeluhken.
Piga-piga penafsir Kitab Pengerana enda umumna setuju maka Kitab Pengerana 12:9-14 merupaken pembelaan sekalak murid man guruna. Tapi, ayat 12-14 teridah ije merupaken tambahen sekalak editor si agak keberaten alu pemahamen-pemahamen Pengerana si rusur kal la ngikutken rumusen ortodoks si nggo irumusken generasi sebelumna. Kritikenna man Pengerana isehkenna secara umum: “Kitap lalit tampukna, janah melala erlajar mahanca latih daging”. Tapi, si ngoge kitap e meteh maka kitap si imaksudken eme Kitap Pengerana enda. Adi sipergermetken si enda maka penulis Kitap Pengerana enda menyadari maka geluh ras mate merupaken dua kinata si lebih luas asangken perumusen-perumusen si ortodoks ras si nggo ibakuken. Rumus-rumus ortodoks la banci menambah kai pe ibas kegeluhen, ras la ba banci ngurangi sitik pe kerehen malekat kematen. Alu kata-kata si isina skeptis ras pesimis, Pengerana atena menyadarken kita maka labo rumus-rumus ortodoks si ngkuasai geluh ras mate, tapi Tuhan Dibata jine. Kerinana eme sia-sia, tapi ibas sie kerina lit Tuhan janah erkiteken sie banci sikataken bujur kerna geluh si seh kal gendekna enda, sisadari seh kal rapuhna manusia, tapi sekaligus seh kal ulina Tuhan janah seh kal tebuna geluh enda man dalanen.
Piga-piga kalak beranggapen maka guna banci rembak ras Dibata ras ndatken kebadian, manusia harus nerapken bana arah kerina kesenangen geluh enda. Sebalikna, Pengerana malah menyaranken kita guna ermeriah ukur ras ngenanami geluh enda. Bage ka pe umumna kalak berpendapat maka geluh enda lit tujun tertentu, Pengerana malah ngataken geluh enda lalit tujunna. Amin pe hal sie lit, Dibata ngenca metehsa, janah Ia mpebetehkenca man banta. Erkiteken sie me, ayat 9-11 merupaken tambahen si perpudi, si mungkin sengaja itambahken murid Pengerana enda guna membela pendapat Pengerana enda si rusur bertentangen ras pendapat jelma sinterem paksa sie. Bagin enda ngataken maka selain Pengerana e pentar, ia pe ngajarken pemeteh man kerina jelma. Maksudna eme Pengerana sama sekali la atena erbanca ceda kiniteken kalak, tapi gundari erban penungkunen sada hal si mungkin nggo ianggap mapan ibas masyarakat. Tapi, tetap saja kai sinilakoken Pengerana e ianggap piga-piga kalak sebaga sada hal si mengganggu. Enda seri bagi adi lit si nungkun lit nge ntah lang Tuhan e? Man kalak si ergama la seri ras kita, khususna ia si lit sikap fanatisme sempit, tentu penungkunen enda eme sada hal si mengganggu. Murid Pengerana membela guruna alu dua alasen. Pertama, atena ngataken maka Pengerana enda situhuna la asal ngerana, tapi nggo iukurken ntah pe irenungken lebe kerinana. Tujunna eme ngajarken pemeteh gelah kalak meteh kerna kinata kegeluhen enda situhuna. Kai siniajarkenna e merupaken ulih ibas ia ertimbang, menguji, ras menyusun alu mehuli. Peduaken, kebenaren si isehken banci jadi sada hal si ncedai. Sanga manusia erdosa, manusia lanai banci muniken kesalahenna. Ia lanai banci terbuka ras ngaloken kalak sideban ibas kerina keterbukaanna. Alu mengungkapken kinata situhuna, labo maka Pengerana alu sengaja atena ncedai ukur kalak arah kai si ikatakenna (thema), tapi erkiteken ia me sekalak guru si pentar si lebih asangken kalak sideban, janah erkiteken sie me ia ngajarken kalak alu si mehuli. Bahkan, guna sie me sengaja ia milih kata-kata si ntabeh man beginken (ay. 10). Amin pe sie kepeken kai si ikatakenna ceda kalak si megisa (la teraloken kalak), sie erkiteken ia ngerana kerna kebenaren alu bujur (ay. 11). Ibas ayat 11 ranan kalak pentar iandingken bagi ciken janah ciken ipake guna mabai asuh-asuhen kempak dalan si benar. Adi asuh-asuhen sangana ibabai, maun-maun asuh-asuhen e banci kena pekpek. Enda tentu la bagi ukur, tapi tetap iperluken gelah asuh-asuhen e mengarah ibas dalan si benar. Ranan kalak si pentar mungkin memang banci ceda ukur kalak si megisa adi la siap, tapi sie isehken guna mabai kita lit ibas dalan si benar. Amin bage gia kita tetap harus kritis ras metenget (ay. 12). Erkemalangen man Dibata ras ncikep paguh perintahNa. Erkiteken Dibata pasti maba tiap perbahanenta ku pengadilen si mehuli ntah si la mehuli. Nanamilah geluh enda alu bertanggung jawab. Kedungenna, Pengerana atena kita jine si ngerenungken kai si nggo ikatakenna e. Ngidah geluhta jine, nungkun janah kedungenna sicubaken njabapsa, nggo nge payo kai sinilakoken, kai sinibelasken kita.
Pdt. Andreas Pranata Meliala
GBKP Rg. Cibinong