Suplemen PJJ : 1 korinti 10 :23-33 ; Tgl 30 Mei - 05 Juni 2021
Ogen : 1 Korinti 10 : 23 – 33
Tema : KERINA TAMA KEMULIAN MAN DIBATA
(Budaya/ Modern)
· Kita la danci nilahi kegeluhen si berbudaya ras kita pe la danci nilahi perkembangen budaya si terus berubah. Lit kalak sierpala-pala empertahanken budaya sindekah tapi lit ka kalak siterbaba arus perubahen budaya simaun lanai rorat. Budaya si la enggit berubah ras la enggit beradaptasi rikutken zamanna cenderung jadi kaku ras ngambati kemajun. Tapi adi ipeturut saja ngikuti perkembangen zaman pe danci ka kebablasen ras lanai lit turi-turinna.
· Alu bage lit me hubungen Injil dan budaya, sebab budaya membutuhkan standard atau alat ukur untuk menimbang kebaikan dan keburukannya. Injil menerangi budaya atau Injil mentransformasi budaya. Ras sijadi patron bas kita kalak Kristen eme “Dage kerina si ilakokenndu, subuk man ntah minem, bahanlah si e kerina tama kemulian man Dibata” (1 Kor.10:31). Kerina norma tah pe aturen kegeluhen arus tertuju kempak kemulian Dibata. Sabab pusat kegeluhen manusia erpalasken sumber kegeluhen manusia eme Dibata jine. Manusia la danci ngelupaken entah pe mengabaiken Dibata ibas kerina aktivitas kegeluhenna. La danci si serapken, enda batas adat budaya ras enda batas kegeluhen erkiniteken, dingen ninta la danci saling mencampuri. Sabab ibas Dibata, kerina urusen manusia eme urusenNa, sebab Dibata berdaulat ibas kerina perbahanen manusia.
· Ibas sada dampar melala kel kebebasen sinidatken kita erkiteken kita erkiniteken kempak Jesus Kristus. Bahwa nai bangsa Israel labo bebas ibas soal pangan, melala kel pantangen kerna pangan sini ianggap erbahan kegeluhen bangsa Israel meluat. Bage pe bangsa Israel la danci sembarangen bergaul entah pe bangsa Israel labo iizinken bengket ku rumah kalak kafir (si la nembah man Dibata Israel).
· Sedangken man banta kalak Kristen situhuna lanai lit pantangen kerna pangan. Sebab nina Tuhan Jesus, “Kai pe si i darat nari si bengket ku bas manusia, la erbahanca ia keliamen. Tapi si ndarat ibas manusia nari, e nge erbahanca ia keliamen” (Mrk.7:15). Man Petrus si segedang geluhna la pernah ipanna rubia-rubia tah pe pangan sijadi pantangen bage pe si la bersih rikutken aturen agama. Tapi ipetangkas Tuhan man bana "Kai si enggo ikataken Dibata bersih ola ikatakenndu la bersih" (Perb.10:15). Alu Bahasa sideban, “kai si enggo halal nina Dibata ulanai ikatakenndu haram”.
· Bage pe Tuhan lanai membatasi pergaulen kalak sierkiniteken ibas batas-batas tertentu. Sebab Tuhan jine nuruh kita guna nehken berita simeriah man kerina bangsa. “Dage lanai bo erndobah kalak Jahudi tah kalak Junani, budak tah kalak bebas, dilaki ras diberu. Sabap kerina nge kam sada i bas Kristus Jesus” (Gal. 3:28). Tugasta eme mbabai kalak guna ersada kempak Kristus, ngaloken perkuah ate ras pengalemi dosa idur Dibata nari.
· Tapi sipenting situhuna man banta eme guna mbaba sira ras terang ku doni enda. Jaga segelah ula kita si-isirai doni enda, doni ka siempengaruhi kita. Roma 12:2 empersingeti kita, “Ola pelepas dirindu jadi seri ras doni enda, tapi berelah maka perukurenndu ipelimbarui Dibata. Alu bage banci idatndu kai sura-sura Dibata, kai si mehuli, kai si ngena ateNa, janah kai si sempurna”. Ula berendu doni enda ndehken kam kubas cetakenna, tapi berekenlah perukurenndu ipelimbarui Dibata.
· Budaya modern (post-modern) mbabai manusia kubas kebebasen individual, kita la danci memasuki wilayah privasi kalak sideban. Alu alasen hak azasi manusia, erbahansa tanggungjawab azasi manusia pe lanai iperdiateken. Sienda erbahansa pengawasen sosial ibeneken, tah pe norma-norma hidup bersama kurang iergai. Kerina enda sangat menyolok teridah ibas kegeluhen peradapen bangsa-bangsa Barat. Untung saja budaya Timur lebih teriket kempak kegeluhen kekeluargaan si lebih ngiket sesekalak kubas aturen kegeluhen bersama. Tapi adi erteremna kalak si lanai mediate, tentu budaya Timur enda pe danci terkikis ras hilang.
· Maka tuhu-tuhu mehuli ayat pustaka sini orati kita ibas wari sisendah nehken "Segala sesuatu diperbolehkan." Benar, tetapi bukan segala sesuatu berguna. "Segala sesuatu diperbolehkan." Benar, tetapi bukan segala sesuatu membangun (1 Kor.10:23). Kebebasan tanpa batas membawa kepada kebuasan. Maka kita arus ertanggungjawab makeken kebebasen sini bereken Tuhan man banta. Kebebasan atau hak individu seseorang dibatasi hak individu orang lain. Sebab kita labo danci enggeluh sisada-sisada sedangken kita itamaken Dibata enggeluh ibas sada doni ras manusia sideban. Labo danci sikerajangenta, keuntungenta ras kesenangenta saja ngenca siukurken, tapi kepentingen ras kesejahteran kalak sideban pe arus sitangkeli.
· Caranta makeken kebebasenta alu ngergai kepentingen kalak sideban nuduhken bahwa kinitekenta empengaruhi budaya kegeluhenta. Maka kegeluhenta arus iuji erpalasken kebebasen sini bereken Kristus man banta. "Jikalau kamu tetap dalam firman-Ku, kamu benar-benar adalah murid-Ku dan kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu” (Yoh.8:31-32). Ibas dirinta lit kebebasen erpalasken kebenaren Kata Dibata sini cidahken kita alu:
1. Kebebasen Kristen labo mbabai kita kubas kegeluhen si serap-serap (individual), tapi mabai kita enggeluh selaku kula Kristus. Enggeluh ibas persadan ibas Kristus erbahan kita ngergai ras engkelengi temanta manusia.
2. Kebebasenta labo erbahansa tondel ukur kalak ngidah kita, bage pe labo erbahan dirinta jadi batu antuken man kalak sideban.
3. Kebebasenta membangun kegeluhen kalak sideban, bebas guna nambahi kiniulin man kalak sideban.
4. Kebebasenta labo guna ngayaki sisenang siakap tapi siempermuliaken Kristus ibas kegeluhenta.
5. Kebebasenta mbabai kalak guna rembah kempak Kristus, ngena ate kalak ngidah cara rukur ras cara kegeluhenta. Mbereken daya Tarik erkiteken kegeluhenta idemi perkuah ras lias ate Tuhan.
Pdt. Sura Purba Saputra, M.Th