Jadwal Kegiatan

Ibadah Umum - (08PM - 09PM)
Ibaadah Remaja - (09PM - 10PM)

Suplemen PA Mamre ; Mazmur 52 : 10-11 : Tgl 05-11 Agustus 2018

Ogen  : Masmur 52: 10-11

 

Tema : “Erlajar ras Ngergai Pengalamen Saitun”

 

I.                   Kata Perlebe

Kegeluhen kalak si tek rusur kal iandingken bagi batang ntah pe sinuan-sinuan si harus mengalami tahap demi tahap: mulai ia ersuli, rurat, turah ras kedungenna erbuah. Enda me kegeluhen Kristen si normal eme kegeluhen si terus erbuah secara rohani. Ertina kegeluhen Kristen eme kegeluhen si terus berproses, dinamis, bergerak maju, aktif, la statis. Tapi mbue kalak si nggo ngikutken Tuhan ntah pe jadi Kristen selama ertahun-tahun kegeluhen kinitekenna la mengalami perubahen si berarti, lalit kemajun, tempa bagi “jalan di tempat”. Adi bage berarti kekristenanna nggo mate, amin pe secara “kasat mata” tempa teridah ngelakoken aktivitas kerohanian si mungkin la lebih sekedar bagi ndalanken rutinitas.

II.                Isi/Tafsiren

Judul Masmur enda eme ukumen man kalak jahat. Masmur enda termasuk cukup singkat/gendek, terjeng sebelas pasal. Masmur enda ibagi jadi piga-piga bagin, gelah mesunah guna ngantusisa. Bagin pertama: ayat 2-6, bagin peduaken: ayat 7-9, bagin peteluken: ayat 10-11. Si jadi oratenta eme bagin si peteluken: ayat 10-11. Ayat enda menggambarken kegeluhen kalak si benar. Singkatna kegeluhen kalak si benar e jadi sada perbedan ras kalak si jahat. Adi kalak jahat cenderung ia kubas kematen, maka kalak si benar justru sebalikna: ia pasti nggeluh. La terjeng nggeluh saja, tapi nggeluh erkecukupen. Kegeluhen si mehuli e iandingken pemasmur ijenda bagi batang saitun si meratah. Meratah e tanda kegeluhen ras pengarapen. Enda kerina terjadi, erkiteken ia nggeluh ibas Dibata, iadepen Dibata, bahkan ibas rumah Dibata. Ibas ayat 10b, banci si idah kontras si seh kal unikna antara perbahanen kalak jahat ras kalak benar. Ibas ayat 10 enda si idah perbahanen kalak si benar, tek ia kerna kekelengen Dibata. Sie jelas beda ras ayat 9, erkiteken kalak jahat e lebih tek ras mengandalken ertana, kinibayakenna, dirina jine, ras la mengandalken Dibata. Dibata tersingkir erkiteken kalak jahat e lebih mbue akapna ertana. Kedungenna, erkiteken iperhadapken ibas kegeluhen kalak si benar, kalak si benar terjeng lit ibas ia sikap nggeluh si lalap ngataken bujur man Dibata. Terdorong ia ngelakoken hal sie ibas kegeluhenna, erkiteken ia sadar ras ngidah maka Dibata me si bertindak ngelakoken si enda kerina. Sura-surana eme mpebelinken gelar  Dibata iadepen kerina kalak si bujur.

III.             Pengkenaina

Kegeluhen kiniteken kalak si tek seharusna bagi batang saitun, jenis batang si tetap nggeluh seh ribuan tahun dekahna. Enda ngerana kerna kesetian ngikutken Tuhan. Reh setiana kita man Tuhan, reh rembakna kita ras Ia, reh buena gegeh si ibereken Dibata man banta reh ngasupna kita ngalaken perbeben kegeluhen enda. Emaka kita harus bagi batang saitun si tersuan ibas rumah Tuhan, sekali tersuan pasti tetap tersuan seh rasa lalap. Urat batanga saitun tuhu-tuhu megegeh seh maka la mesunah guna ngeruahsa ntah ipindahken ku ingan sideban, enda me sebabna banci ia nggeluh ibas waktu si cukup ndekah. Batang saitun eme batang si menghasilken minak si kin ibas paksa sie rusur ipake guna minaki raja, selain guna keperlun si tep-tep wari, ija kerina kalak merlukenca. Kegeluhen Kristen eme kegeluhen si harus menghasilken buah si mehuli si banci inanami jelma si nterem, jadi pasu-pasu man kalak sideban.

Apakah kalak si nggo Lansia/Saitun banci denga berkarya ras berprestasi? Tentu saja banci! Tapi mbuena tapina. Banci si idah contoh. Mungkin ibas lingkungenta lit Lansia/Saitun si nggo mbengkung, tapi tetap denga ngelakoken pendahin rumah secara penuh waktu tiap wari. Ilakokenna bage labo erkiteken la ngasup ia nggalari pembantu, tapi erkiteken memang kin ngasup denga ia. Alu bage, tiap wari ia tetap denga berprestasi. Piga-piga Kitap Masmur isuratken piga-piga sastrawan si nggo Lansia. Musik klasis si rusur ibegi kita mbue kal igubah komponis-komponis si nggo menam lanai erpengidah. Pengabdian Mahatma Gandhi, Bunda Theresa, ras Nelson Mandela, justru seh puncakna ibas umur sekitar 80 tahun. Martha Graham tetap denga mencipta, menggubah, ras ngajar tari/landek seh umur 80 tahun. Paus pe biasana ipilih antara calon-calon si umur 80 tahun. Emaka, ise singatakenca kalak si nggo lanjut umurna dahinna terjeng pekesahken saja, lanai erdahin. Ibas bidang si berbeda ras cara si berbeda, kalak si nggo lanjut umurna tetap denga banci berkarya ras berprestasi. Mutu karya ras prestasi e lenga tentu lebih rendah, bahkan banci lebih meganjang mutuna. Selain erlajar arah batang saitun, kita pe iajuk erlajar arah batang kurma, erkiteken batang kurma justru lebih bermutu buahna sanga batang e nggo metua (bnd. Msm. 92: 13-16). Perdiatekenlah, erbuah seh ngayak metua tentu e lit tujunna. Tujunna eme lit ibas 2 Korinti 4: 16 eme guna mberitaken maka TUHAN e bujur. Erbuah seh ngayak metua imaksudken gelah terus ersaksi alu ranan ras perbahanen man sinursur maka Tuhan e tuhu-tuhu bujur. Karya ras pendahin tentu la seri ras kalak si nggo lanjut umurna. Tapi, uga kin pe harus erbuah. Arah enda me njemba kita gelah erlajar arah pengalamen orangtuanta si nggo lanjut umurna ntah pe si nggo bengket kubas kategorial Saitun. Erkiteken ibas Sidang Majelis Kerja Sinode (SKMS) GBKP tahun 2016 gelar Lanjut Usia ibas GBKP nggo itetapken jadi Saitun GBKP. Saitun sebage lembaga pelayanen kategorial GBKP bengket ibas bidang koinonia Moderamen GBKP, lanai bagi si gelgel e ibas bidang diakonia Moderamen GBKP. Ertina arah enda pe si idah maka orangtuanta enda pe tuhu-tuhu semangat ia ndalani kegeluhen. Man sampaten nge situhuna orangtuanta si nggo Saitun enda tapi erkiteken semangatna ia ka nge salah sada kategorial si man usihen bas GBKP enda (salah sada si aktifna).

Pdt. Andreas Pranata S. Meliala, S.Th

(GBKP Rg. Cibinong)

Suplemen PA Mamre : Ketangkasan 3 : 1-3 ; Tgl 29 Jul - 04 Agutus 2018

Suplemen PA Mamre 29 Juli-04 Agustus 2018

Ketangkasen 3: 1-3

“Metenget Dingen Erjaga-jaga”

I.                   Kata Perlebe

Kunci biasana kitik. Rumah si galang pe ibuka alu kunci si kitik. Bage ka pe kata kunci guna mengketi ras memahami Surat/Kitap Ketangkasen. Kata kuncina eme kata megenggeng (ibas bahasa Junani hupomone). E ngenca, kitik kal ngenca kata kuncina. Ibas Kitap Ketangkasen, kata e sama sekali la menonjol. Muncul pitu kali. Tapi, kata megenggeng merupaken kata pembuka dalan guna memahami isi Kitap Ketangkasen, latar belakang penulis ras si ngaloken Kitap enda. Ibas kata megenggeng (hupomone) banci siidah sada dinamika kegeluhen perpulungen paksa sie, si tetap ngasup bertahan ngadapi tantangen-tantangan ibas jamanna: kegeluhen si dem alu perjuangen, kesetian man Tuhan, kesabaren ibas perbeben si mesangat, ngaloken kematen alu dem kinigenggengen, bagepe ketahanen nggeluh i tengah-tengah buena persoalen. Kata megenggeng eme ungkapen secara eksistensial soal kinipangen naksiken kiniteken man Tuhan Jesus, seh maka ngasup nadingken perukuren si dem alu kearun ate, kebiaren, keputusasaan i tengah-tengah situasi si seh kal beratna. Pemenana muncul kata megenggeng ibas Kitap Ketangkasen banci si idah ibas Ketangkasen 1: 9. Ije lit ungkapen “kinigenggengen nimai Jesus”. Selanjutna, perdiateken maka ibas ayat e lit telu hal si isejajarken, eme kesusahen, Kerajan, ras kinigenggengen. Penulis ras singaloken Kitap/Surat enda lit ibas telu kondisi enda ndai. Kondisi si pemena eme kesusahen, maksudna penderitan erkiteken isiksa kalak. Kondisi peduaken eme Kerajan, maksudna status sebage warga Kerajan janah Kristus me sebage raja. Kondisi sipeteluken eme kinigenggengen. Kai nge sebabna penulis Kitap Ketangkasen merasa patut megenggeng ras erpengarapen man Jesus ibas penderitan enda? Erkiteken Jesus eme saksi si tutus, Anak sintua si enggo ipekeke Dibata iba si mate nari, si erkuasa nandangi kerina raja-raja i doni enda (1: 5b). Perdiateken telu hakikat Jesus ibas ayat e. Pemena, Jesus eme saksi si tutus ibas matuhi kiniseranNa. Peduaken, erkiteken kesetianNa e, keke Ia ibas si mate nari. Peteluken, erkiteken kesetian ras kekekenNa e, erkuasa Ia ngelebihi raja-raja si gundari sangana erkuasa niksa penulis Kitap Ketangkasen enda. Si ngoge Kitap enda mis tehna kai tujun Kitap enda isuratken. Kata kunci Kitap Ketangkasen enda eme kinigenggengen.

II.                Tafsiren/Isi

Wari enda kita ngukal Kitap Ketangkasen sehubungen ras surat si itujuken man perpulungen i Sardis. Kota Sardis eme kota si bayak janah merupaken ibukota Lydia si inganna lebih kurang 30 mil Tiatira nari. Kota e selain terkenal erkiteken pabrik wol, terkenal ka ia erkiteken penembahen berhala. Penduduk kota e lebih mengutamaken penembahen man dewi sibeli asangken man kaisar janah ibas praktek penembahenna lit ije praktek percabulen. Seh maka kegeluhen agamana saja pe nggo ceda. Kota Sardis eme kota kematen erkiteken ije tempa teridah lit kedamen tapi situhuna kedamen palsu. Ibas surat man perpulungen Sardis lit keuniken si lalit ibas surat-surat si ipeseh Johanes man perpulungen sideban. Ibas surat sideban, ipujiken Johanes perpulungen e emaka ise si ersalah ipersingeti ibas suratna secara pribadi, tapi i Sardis keras kal Johanes mereken persinget janah langsung man pemimpin perpulungenna. Jadi ijenda masalahna labo terjeng pribadi tapi ibas kerina perpulungen e nggo ivonis Tuhan ras ikataken Tuhan, “Kueteh kerina pendahinndu: kam ikataken nggeluh, padahal situhuna mate”. Enda merupaken persinget si keras si peseh man perpulungen.

Situhuna lit empat hal si banci ibanggaken perpulungen Sardis, eme: lit reputasi si dinamis ras aktif alu kerina pendahinna ibas konteks paksa sie seh maka perpulungen sideban pe kagum man perpulungen Sardis enda, ngasup menyaring ajaren-ajaren si la payo, lit ibas perpulungen programna guna ngelakoken si mehuli, lit modalna ngelakoken Berita Si Meriah. Tapi sanga ikataken, “kam ikataken nggeluh, padahal situhuna mate”. Kalimat e la ntabeh man beginken. Gereja si mungkin ibas mata manusia lit penilaian sebage gereja si nggeluh tapi situhuna mate iadepen Dibata. Teridah kal tempa nggo ngelakoken si payo tapi mungkin lenga kita ngelakokenca. Hal enda itujuken man gereja sepenuhna si lit ije serayan Tuhan, pengurus ras kerina si terlibat ibas gereja.

III.             Pengkenaina

Sanga ikataken Jesus maka Ia reh bagi sekalak pinangko. Tentu enda jadi persinget man perpulungen enda. Berarti, reputasi gereja si mejile tapi la berdampak tentu banci bahaya man banta. Enda nggo jadi contoh nyata man banta perpulungen Sardis si justru reputasina paling mejile justru ndatken persinget si paling keras ibas Dibata nari. Adi gereja si lit ibas situasi genting saja pe banci sikap akapna “perpedemna”, banci sibuat kesimpulen maka kerina gereja pasti “terpedem” kecuali lalap ia “imedakken”. Gereja si lit pengarapenna, la ia “terpedem” secara rohani, eme gereja si lalap rukur kai nari si harus terus ilakoken guna kemulian Tuhan.

Arah situasi perpulungen i Sardis Tuhan mpersingeti gerejaNa gelah: metenget, lanai ipediatna ijole-joleken pengajaren si papak. Perlu ia metenget ras erjaga-jaga erkiteken kerehen Jesus Kristus si la terukuri manusia janah kerehenNa iandingken bagi sekalak pinangko. Janah ia kerina perlu mpeturah mulihi semangat si menam bene gelah mulihken ia kerina ngelai Tuhan alu perbahanen si ngena ate Dibata. Perlu ingetna mulihi kebenaren Kata Dibata si pernah iajarken man bana kerina, patuh nandangi Kata Dibata ibas kegeluhenna si tep-tep wari, janah jera ibas kerina dosa si nggo jadi “gaya hidup”. Man perpulungen si matuhi persinget enda, Tuhan erpadan maka ia kerina bakal ngenanami kegeluhen sebage kalak si berkemenangen, kegeluhen ras Kristus ibas kegeluhen si rasa lalap. Jadi, arah bahan PA enda, kita iajarken maka labo kesibuken ras buena kegiaten pelayanen si jadi sukat-sukat kerohanianta ras kesehaten gerejanta, tapi uga kegeluhen rohani si bersih si jadi palas tiap kegeluhen ras kesibukenta.

Pdt. Andreas Pranata S. Meliala, S.Th

(GBKP Rg. Cibinong)

Khotbah Tgl 17 Agustus 2018 : Ulangan 7 : 7-11

 Invocatio

Dan Aku akan membawa kamu ke negeri yang dengan sumpah telahKujanjikanmemberikannya kepada Abraham,Ishak dan Yakub, dan Aku akan memberikannya kepadamu untuk menjadi milikMu:”Akilah Tuhan”.

Bacaan

1 Korintus  7:7-24

 

Tema

Pakailah kemerdekaan yang diberikan Tuhan/Pakeken kemerdekaan si ibereken Tuhan

Pendahuluan

Kemerdekaan 17 Agustus 1945 menyimpan arti dan makna yang mendalam bagi bangsa Indonesia . Betapa tidak, berabad-abad lamanya negara ini di duduki, dikuasai dan di jajah bangsa asing mulai dari Portugis, Inggris,Belanda dan Jepang. Para pejuang dan pahlawan bangsa rela berkorban mempertaruhkan segala jiwa dan raganya supaya Nusantara ini terbebas dari penjajahan. Kemerdekaan RI telah membebaskan bangsa kita dari Sabang sampai Merauke.

Hari ini,kembali kita memperingati kemerdekaan bangsa kita yang ke 73 tahun, hal ini mengingatkan kembali  kita akan penyertaan Tuhan bagi bangsa Indonesia. Dalam kurun waktu yang lama bangsa ini dijajah oleh bangsa bangsa asing, dan pada akhirnya bisa menyatakan kemerdekaannya. Dalam Pembukaan Undang undang Dasar 1945 disebutkan kemerdekaan Indonesia adalah atas berkat Tuhan Yang Maha Esa. Bangsa Indonesia bisa merdeka bukan karena memiliki persenjataan yang canggih untuk melawan penjajah tapi kemerdekaan ini terjadi karena campur tangan Tuhan bagi bangsa ini.

Isi

Teks khotbah dalam Ul.7:7-11 memperlihatkan bagaimana Musa, memanggil para tua-tua dan menyampaikan kepada bangsa Israel segala yang difirmankan oleh Allah untuk disampaikan kepada bangsa Israel. Musa mengatakan bahwa status bangsa Israel sebagai bangsa pilihan Tuhan..”sebab engkaulah umat yang kudus bagi Tuhan, Allahmu, dari segala bangsa di atas bumi untuk menjadi umat kesayangan-Nya”(ay.6). Musa mengatakan bahwa status sebagai bangsa pilihan Tuhan bagi bangsa Israel bukan karena jumlah mereka yang banyak tapi karena Tuhanlah yang telah memilih. Hal yang mendasari pemilihan Allah bagi bangsa ini, bukan karena siapa bangsa Israel, melainkan siapa Allah. Jadi penekanan  dalam pemilihan ini bukan terletak pada “bangsa Israel tapi terletak pada siapa Allah. Pemilihan bangsa Israel sebagai bangsa pilihan tidak didasarkan pada apa yang mereka lakukan bagi Allah, melainkan apa yang Allah lakukan bagi mereka.

Dalam konteks sebuah bangsa atau negara pada zaman dulu, kekuatan suatu suatu bangsa ditentukan oleh jumlah mereka. Jumlah yang banyak berarti mereka memiliki ketersediaan pasukan yang banyak untuk maju dalam peperangan, jumlah yang banyak juga menyiratkan ketersediaan tenaga yang melimpah untuk berbagai pekerjaan. Jika dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain, jumlah umat Israel tergolong sedikit, masih banyak bangsa lain yang memiliki sejarah yang panjang serta memiliki kebudayaan yang lebih maju daripada bangsa Israel.Musa menyatakan kebenaran ini, supaya bangsa Israel tidak jatuh kedalam kesombongan atas pilihan Allah baginya.

Dalam ay 8 dikatakan:Tetapi karena Tuhan mengasihi kamu dan memegang sumpahNya yang telah di ikrarkanNya kepada nenek moyangmu, maka Tuhan telah membawa engkau keluar dari perbudakan, dari tangan Fiarun,raja Mesir”. Dalam kasihNya yang besar, Tuhan yang besar, berkenan memberikan janji kepada nenek moyang bangsa Israel yang kecil, Allah mengikat diriNya dengan Israel dalam sebuah sumpah. Ia berjanji kepada Abraham untuk memberikan tanah Kanaan , keturunan yang banyak, dan nama yang besar (Kej.12:1-3)

Dalam ay 9-11, dikatakan “  haruslah kamu ketahui, bahwa Tuhan Allahmu..Pengakuan akan keberadaan Allah adalah penegasan iman setiap orang percaya, yaitu mengimani keberadaan Allah. Kemudian pengakuan ini juga merupakan penegasan bahwa Allah sendiri menunjukkan dirinya lewat perbuatan-perbuatanNya yang besar, dengan kata lain Allah menunjukkan keberadaanNya sebagai Allah yang besar dan setia, yang artinyaAllah yang selalu menepati janjiNya. Di samping itu Allah juga menunjukkan keberadaanNya sebagai Pribadi yang melakukan pembalasan terhadap setiap orang yang membenci Dia. Hal ini bersifat preventif untuk mengingatkan kita agar jangan sampai jatuh kedalam perbuatan-perbuatan jahat dan membenci Allah.

Aplikasi

Tema kita yaitu Pakailah kemerdekaan yang diberikan oleh Tuhan. Kemerdekaan adalah anugerah yang diberkan oleh Tuhan bagi bangsa kita. Hidup sebagai orang yang sudah merdeka berarti bagaiman kita sebagai orang Kristen merespon kemerdekaan dengan cara mempertahankan dan mengisi kemerdekaan itu. Dalam  1 Korintus 7:17-24 Paulus mengingatkan umat di Korintus bahwa mereka harus hidup seperti pada waktu dipanggil Allah. Ada kontradiksi antara orang Kristen Yahudi yang bersunat serta orang Kristen Non Yahudi yang tidak bersunat. Terjadi perselisihan karena masing-masing membenarkan diri mereka. Paulus mengatakan Karya Kristus di kayu salib sudah memerdekakan kita dari perbudakan hukum taurat. Oleh sebab itu Paulus mengatakan tidak penting sunat ataupu tidak bersunat yang penting adalah kita menjadi budak Kristus. Milik Kristus yang menjadi ahli warisNya.

Sebagai orang yang sudah di merdeka, kita harus mempertahankan kemerdekaan dengan cara melakukan peran kita dalam keluarga dan masyarakat secara bertanggung jawab. Tidak ada alasan bahwa orang Kristen adalah minoritas yang tidak bisa melakukan banyak hal. Galatia 5:1a “Supaya kita sungguh-sungguh merdeka, Kristus telah memerdekakan kita,karena itu berdirilah teguh “ Pembebasan dari Tuhan Allah akan menjadikan kita menjadi manusia yang tidak lagi fokus terhadap situasi yang tidak di ingikan. Tetapi tetap mampu melakukan hal-hal yang positif sesuai dengan kebenaran Firman Tuhan.

Selanjutnya yang bisa kita lakukan adalah jangan mau dijajah lagi. Hal ini berarti kita yang sudah merdeka jangan lagi memberi peluang kepada bentuk-bentuk penjajahan yang bisa mengancam kemerdekaan kita. “dan jangan mau lagi dikenakan kuk perhambaan”(Gal 5:1b).Sekali merdeka tetap merdeka........

Pdt Rena Tetty Ginting

GBKP Runggun Bandung Barat

 

Info Kontak

GBKP Klasis Jakarta - Kalimantan
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate