Pekan Penatalayanan Wari 5 : Esekiel 2 : 1-10

Invocation

“Ngaloi Maria, kuendesken diringku man Tuhan. Janah jadilah ibas aku bagi sienggo ikatakenndue ! kenca bage itadingken malaikat ndai ia.

Ogen : Johanes 10:7-21

Khotbah : Esekiel 2:1-10

Tema : Idilo ras iutus

Kata penaruh

Ise simeriah ukurna guna harus ngelai kalak ? enda me nina plato. Sebab mbue kalak ngatakenca meriah ukurna guna ngelai tapi ibas praktekna la bage. Malahen nina ibas ukurna “ise ka kin ia maka suruh-suruhna ka aku”.

Tuhan ndilo kita guna banci peseh kataNa ras iutusna ku tengah-tengah doni enda. Bagi Tuhan Yesus taat ndalanken persuruhen BapaNa bage ka pe kita ibas kita ndalanken pelayanen gerejanta enda. Kita ndalani panggilenta e labo sekedar rasa tertark saja ras labo perban ambisi pribadinta tapi erkiteken kita iutus Tuhan siempuna pendahin e.

Penjelasen teks

Perikopta ibas berngi sipelimaken enda ngerana soal pendilo Esekiel jadi nabi itengah tengah bangsa Isreal. Ija ibas pendilona jadi sekalak nabi eme pada masa sejarah perjanjian lama si paling gelap. Engkai maka masa paling gelap sebab ia idilo jadi nabi ibas tahun 593-571 SM. Ija tupung paksa e eme paksa nandangi masa keruntuhen bangsa Israel ras masa keruntuhen bangsa Israel erkiteken bangsa Babel reh nerang bangsa Babel. Ibas paksa sigelap e me Esekiel idilo jadi nabi. Situhuna ibas paksa e Esekiel sangana erlajar jadi imam erkiteken orang tuana eme imam. Tapi Tuhan ndilo ia jadi nabi.

Ibas pendilo Tuhan Esekiel jadi sekalak nabiNa, Tuhan ngerana man bana nina “o manusia si ermasap-masap”. Kata manusia ermasap-masap enda lebih 90 kali ikataken Tuhan ibas kitab Esekiel.  Kata enda nekanken kemanusiaan ras kelemahen sekalak nabi sierbahanca ia harus tetap ernalem man Tuhan ibas ngelakoken pendahinna. Esekiel megi sora Dibata ibas ndilo ia, Esekiel langkem ibabo taneh si ngambarken kebiaren Esekiel nandangi Dibata. Tapi roh Tuhan menguatken ia alu mpatedis Esekiel.

Kenca si e maka Tuhan ndilo Esekiel guna jadi utusenna man bangsa Israel. Bangsa Israel ikataken Dibata eme bangsa pemberontak erkiteken bangsa Israel tupung paksa si e nggo nilah ibas Dibata nari. Bangsa Israel nggo nembah man berhala-berhala, la ndalanken keadilen ras erbahan perpadanen ras bangsa-bangsa sideban guna mindo penampat. Bangsa Israel lanai ernalam man Dibata. Isamping sie Tuhan pe ngataken maka bangsa Israel eme bangsa si mekeng emaka banci nge labo diatena pe min pe Esekiel ngarana kerna perintah Tuhan. Malahen nina TUhan maka banci nge pagi pengejapen Eskiel ngeluh itengah-tengah kacip gelang (bahasa Ind : engkau ddi tengah-tengah onak dan duri dan engkau tinggal di dekat kalajengking). Enda gambarken maka dahin sidahiken Esekiel jadi nabi labo dahin si mesunah tapi mungkin banci maba kinisuin atau kiniseran man bana.

Pendilona jadi nabi I tengah-tengah bangsa Israel, isingetken Tuhan gelah bangsa e meteh maka itengah-tengahna lit sekalak nabi. E ertina maka Esekiel harus ngataken kai siniperentahken Tuhan man bana. Ia labo perlu mbiar man kai sinikataken bangsa Israel man bana. Ia la banci kompromi ras bangsa Israel, ia harus taat nandangi perkataan TUhan man bana. Amin pe labo nggit bangsa e megiken kata Tuhan ia harus tetap setia meritaken kata Tuhan guna menegor bangsa Israel ibas dosa ras pemberontakenna man Dibata bage pe guna maba bangsa e setia man Tuhan.

Ngidah gambaren dahin sini man dahinken nabi Esekiel, kai nge sijadi responna ibas pendilo ras pengutusen TUhan e man bana ? ibas ayat 8b “ngangaken babahndu jenari panlah kai sikubereken man bandu”. Ay 9 ras 10 Esekiel ngidah sada tan si ndudurken sada gulungen kitab si isina eme tangis-tangis,nderkuh ras kata-kata mesui.  Emaka ibas Esekiel 3:3b “kupan gulungen surat e, janah nanamna entebu bagi tengguli”. Kata kupan gulungen surat e nandaken Esekiel ngaloken berita persuruhen TUhan e man bana ras menyerahken dirina man Dibata sope ia meritaken kata e man Tuhan.

Pengkenaina

Tuhan ndilo sekalak nabi guna meritaken katana ibas situasi-situasi tertentu  segelah bangsa Israel la papak ibas geluhna tapi tetap ernalam man Dibata. Situhuna ibas kegeluhenta enda pe kita idilo guna jadi perberita kerna kata Dibata subuk ibas pendahinta masing-masing baik kita si jadi PNS, Pegawai swasta, Pengusaha, ibu rumah tangga ras sidebanna. Ertina pendilo Tuhan secara umum e sehkenNa man kerina kita anak-anakNa sienggo itebusna. Uga nge jawabenta ? si ue ken nge entah lang erkiteken mbiar kita ngalaken tantangen ibas pendilota e sierbanca la sipakeken waktu ras kesempaten silit ibas kita. Entah lenga kita siap ban beratna tugas sinialoken kita e. Tuhan ngarapken kita ngaloken pendilo ras pengutusenNa e segelah tetap ermulia Ia ibas doni enda.

Isamping pendilo Tuhan secara umum man banta kerina anak-anakNa, lit pendilo Tuhan secara khusus eme pendilo jadi serayanNa sinilakoken kita ibas bulan april she bulan juli enda. Uga nge jawabenta ? si euken nge entah mbue kang alasenta guna nulaksa dengan alasen-alasenta misalna masa gelap kel genduari enda ertina masa yang berat, merasa lenga she waktuta jadi serayan TUhan, ras siddebanna. Adi Tuhan nggo ndilo kita jadi serayanNa erkelang-kelangken perpulungen, amin pe mberat siman alanken alokenlah sebab sue janjiNa man Esekiel bahwa TUhan tetap mereken gegeh ras kengasupen bage kang nge kari ilakokenNa man banta.

Saja me labo lit kalak si hanya sekedar tertarik saja jadi serayan entah hanya ambisi pribadina saja. Serbahanca ia pe secara pribadi latih pagi akapna sebab labo lit penyerahan diri ibas pendilo jadi serayan TUhan. Pada hal pendahin jadi serayan TUhan e mbue tantangenna. Banci nge labo nggit kalak megiken kata Tuhan sinisipeseh e, banci kang nembeh ka atena kita sebab sipandang ia ngelakoken dosa, entah isakkenna ras musuhina kita. Emaka siperlu ibas pendilo si khusus  eme penyerahen diri ras mereken otoritas Dibata erdahin erkeleng-kelangken perpulungen.

Dari pada kari akapndu kenca itangkuhken e lit “si cuti panjang” ban la reh-reh,  lit “hilang dari peredaren”diam-diam non aktif,  “Ngambek” mengundurken diri perban la begiken sorana, lit “seksi enak”, “seksi repot”, “seksi capek”, lit ka deba “ateku je” kai pe silakokenna siakapna payo sisada. Kembali kita kubas pendilo Esekiel jadi nabi. Ia idilo ibas masa yang berat mungkin kit ape idilo ibas masa simberat ibas jaman enda tapi ialokenna pendilo e alu penyerahen diri man TUhan si ndilo ia. Kita pe ibas pendilo Tuhan man banta guna jasi saksina mari sibere dirina guna jadi perberita kataNa ras ibas kita ndahikenca kita pe tetap berserah man baNa.

Pdt. Kristaloni br Sinulingga

GBKP Rg. Yogyakarta

Pekan Penatalayanan Wari 4 : Ulangan 17 : 14-20

Invocatio

“ Dage ieteh manusia min i japa pe, maka Dibata si meganjangna erkuasa nandangi kerajan-kerajan manusia janah banci  iberekenNa man ise ateNa ngena,  subuk man kalak  simusilna pe . “ (Daniel 4:17B)

Ogen  : Matius 4:8-11

Khotbah : Ulangan 17:14-20

Tema : Pilihlah si Ngena Ate Tuhan

I.        Perlebe

Mengawali pelayanenta ibas awal tahun baru enda, ibenaken me alu pekan penatalayanen seh me wari pe 4 ken. Tema man banta eme pilihlah si ngena ate Tuhan. Ngerana kerna memilih berarti berhubungen ras keputusen yang akan kita ambil. Umpamana : Adi ngena  ateta ras butuh ka ibas sada barang misalna motor. Tentu lit usaha atau mungkin lit niat guna nukursa. Adi nggo bias senta tentu si putusken guna nukur barang e alu memilih barang simejile kualitasna, irit bensin, sporti rsd. Lit kriteria si enggo si persiapken. Emaka si tukur. Amin mbue tawaren-tawaren alu jenis barang si seri, tapi kerina keputusen lit ibas kita. Siapai ateta sipilih. Bagepe ibas geluh enda mbue nge pilihen si i tawarken man kita, lit tawaren si mehuli lit ka si jahat. Ibas wari/ berngi enda kita i ajuk gelah banci memilih si ngena ate Dibata.

II.        Pebagesi kerna Teks

a.    Ibas ogen Matius 4:8-11, enda bagian cerita kerna percuban iblis man Yesus. Yesus Anak Dibata  si dem alu Kesah Si Badia i ijinken Dibata i cubai.  Lit 3 percuban man baNa. Si pemena sangana Yesus erpuasa 40 wari reh iblis gelah Yesus nalihken batu jadi roti. Erkiteken Yesus Melihe. Tapi Yesus la nggit ngikutken kata-kata iblis. Si peduaken, ibas teks enda ija Yesus ibabai Yesus ku anjung-anjung rumah pertoton, jenari isuruh iblis gelah Yesus ndabuhken baNa ku teruh. Isuruh Dibata kari malekat-malekat reh njagai diriNa. Tapi ibas tawaren iblis sipeduaken enda pe i tulak Yesus. Nina man iblis: Ola cubai Tuhan Dibatandu.

Selanjutna ibas ogenta sendah, ija i tulisken maka iblis mabai Yesus ku deleng si sehkel ganjangna. Jenari i tuduhken iblis kerina kerajaan doni ras kiniulinna man Yesus. Enda kerina i bereken Iblis adi Tuhan Yesus nggit erjimpuh man iblis e. Tawaren si peteluken enda eme kerina kinarajan doni ras kiniulinna. Piga-piga kali i tulisken maka iblis sebagai penguasa dunia (Yoh 12:31), penguasa kerajaan angkasa (Efesus 2:2). Ibas 1  Yoh. 5:19 ikataken kerina  doni  i kuasai si jahat. Kekuasaan kerajaaan doni si bagenda me i tawarken iblis man Tuhan Yesus.Padahal Yesus lahir sebagai Raja. Ia anak Dibata si mulia. Aminna pe Ia sebage Raja tapi la i pakeNa kekuasaan Na e alu sembarangen . Tetap IA nggeluh ibas jalur Dibata, taat ras setia Ia ndalanken kata Dibata. Ibas Matius 28:18 nina Enggo ibereken Dibata man banKu kerina kuasa i Surga ras i doni. Emaka nina Yesus jawab tawaren iblis enda : Laweslah iblis! (Enyahlah Iblis!) Lit kap tersurat ibas Pustaka si Badia Sembahlah Tuhan DibataNdu, Ia saja patut man sembahen. Tuhan Yesus emilih kai si ngena ate Dibata i putusken ras ilakokenNa. Aminna pe tawaren e secara doni menggiurken, menguntungken sementara, tapi banci maba penyesalen seterusna.

b.    Ulangen 17:14-20

Ulangen enda mengisahken tentang bangsa Israel si atena ngangkat sekalak raja ibas bansana nari. Sebelum i angkat Raja sebagai pemimpin, Israel merupaken bangsa Teokrasi, ija Dibata tuhutuhu berdaulat, Dibata jadi Raja ibas bangsa enda.  Banci i angkat sekal ak raja ibas bangsa Israel nari tapi alu aturen-aturen si eggo i bahan Dibata eme: Jaga maka kalak si ipilihndu jadi raja, kalak si enggo i pilih Tuhan ibas bangsa Israel nari.La banci melala kudana (sebagai lambang kekuasaan, kebayaken) guna i pake tentera. Labanci melala ndeharana erbahanca ia nundalken Dibata. Membelok dari firman Tuhan. La banci i  pebayakna bana alu pirak entah emas. Janah sanga ia jadi raja isalin na Kitab Undang-undang ras pengajaren Dibata, i ogena gedang-gedang geluhna, gelah erajar ia mpehaga Tuhan ras ndalanken kata Dibata alu tutus. Enda jagai raja gelah ola meganjang ukurna. Dibata tetap i pujina.

III.        Kesimpulen

Ibas tahun enda, kita pesta deokrasi Indonesia (pemiihan Umum) bagepei belang-belang GBKP ibahan pemilihen pertuadiaken. Tentu sebagai  pemiih atau dipiih melala tuhu tawaren reh man banta. Banci jadi gelah si A sipiih iberekenna sen, keduduken jabaten rsd. Tentu kita berhikmat/pentar mengambil keputusen. Adi La Sue ras singena ate Dibata ula si ikutken.  Panglah kita bagi Yesus, amin labo gampang ngelakoken kata Dibata tentu ibere Dibata gegeh kengasupen man banta. Ibas pemilihen e si pilih alu kriteria Dibata. Amin pe labo lit si sempurna minimal kita milih si erkiniteken ras mehuli, la pebayak bana tapi nggit berkorban, melayani man rakyat.(adi pemilu). Adi ibas GBKP, si siksiki apai calon pt/dkn si erkineteken, la semena-mena, la pebayak bana tapi nggit berkorban ras melayani  jemaat bagepe keluargana. Tuhan simasu=masu kita kerina..

Pdt. Rosliana br Sinulingga

GBKP Rg. Bumi Anggrek

Pekan Penatalayanan Wari 3 : Masmur 104:10-15

Invocatio

“Batang-batang kayu i kerangen ersurak meriahlah i adep-adepen Tuhan sanga Tuhan reh merentah doni enda.” 1 Kronika 16: 33

Khotbah : Masmur 104: 10-15

Tema : “Doni Enda Dem Alu Pasu-pasu Tuhan”

Penjelasan Bahan

Masmur 104: 10-15

Masmur “Pujin Man Si Mada Tinepa” eme sada ungkapan kekaguman pemasmur nandangi ulina tinepa Dibata. Kerina si itepa Tuhan e mehuli. IjadikenNa kerina enem wari dekahna. Janah enggo iukurken Tuhan pe kerna keberlangsungan hidup alu nikapken kerina siniperluken ibas sada ekosistem. Itepa Dibata rubia-rubia, la lupa IA leben nepa sumbul lau gelah lit inemen, kelde kerangen pe la muas. Itepa Dibata perik, leben itepaNa pohon-pohon ingan perik erban asarna. Manusia itepaNa, e pe la lupa Dibata leben nepa sinuan-sinuan ras pangan guna mereken gegeh man bana. Dem doni enda alu pasu-pasu Dibata. Pemasmur terpesona ngidah ulina si irancang Tuhan (104:1).

Sada bagian si paling penting ibas keberlangsungen kegeluhen eme lau. Adi kurang lau, kerina makhluk hidup pasti menderita kekeringan. Tuhan mereken lau ibas erbage cara: lit sumbul lau ibas baluren nari, lit lau anak ibas kelang-kelang uruk nari, i datas langit iusekenNa udan. Arah si e kita ngidah maka Tuhan tetap mereken si mehuli man kerina tinepaNa. Kerina enda ngajarken kita gelah engkelengi kai si enggo iban Tuhan. Tersedia ibas alam labo gelah banci ate-ateta makesa, tapi gelah banci dikelola alu payo gelah si mehuli iban Tuhan e tetap mehuli.

Kolose 1: 15-23

Ibas kai si enggo irancang Tuhan, manusia si jadi mitra, kawan sekerja. Tapi dosa erban jarak antara Dibata ras tinepaNa. Yesus Kristus Anak Dibata me si jadi kelang-kelang, si mpersadaken mulihi si enggo ceda iban dosa. Kol 1: 20 nina “Arah IA me pe itetapken Dibata ndamekin kerina si nasa lit ras DiriNa. Dibata mereken perdamen arah kematen AnakNa i kayu persilang, gelah si nasa lit, subuk i doni bagepe i surga mulihken man baNa.”

Refleksi/Aplikasi

1.    Doni enda dem alu pasu-pasu Tuhan, tapi manusia kurang sadar. Tinepa Dibata eme kerina doni enda, labo manusia saja. E maka harus kita mpehaga Tuhan alu njagai doni inganta tading enda. Ula kita jadi manusia si serakah, piah doni enda pe ceda ibahan keserakahan manusia si la erbias-bias. Ibas situasi gundari bumi enggo reh cedana, la erkedungen adi ndarami ise si salah, apakah pemerintah, perusahaan-perusahaan si la ertanggung jawab muat hasil bumi, si paling ndeher banci si evaluasi eme gaya hidupta pribadi. Kita lebe si harus menaken hidup peduli lingkungan. Sendalanen ras tema umum GBKP ibas tahun 2019 enda, salah sada poin eme “Kepedulian Terhadap Kesehatan dan Lingkungan”. Benaken ibas kehidupan sehari-hari, contohna mengurangi pemakaian plastik dengan mengurangi pemakaian sedotan plastik atau dengan membawa kantong belanja sendiri saat berbelanja ke minimarket. Inisiatif pemerintah menerapkan larangan menggunakan kantong plastik di tempat-tempat belanjaan umum sudah diterapkan di Banjarmasin (sejak 2016) dan Balikpapan (sejak 2018). Contoh si bagenda rupa sederhana tapi mbelin pengaruhna.

2.     “Doni enda dem alu pasu-pasu Tuhan”. Bagaimana kita tetap mengakui berkat Tuhan meskipun banyak bencana terjadi di sekeliling kita? Mungkin ngidah alam gundari enda si la bersahabat, turah erbage pendapat. Lit si saling menyalahkan. Lit si memanfaatkan situasi guna promosi diri (kampanye). Uga kita selaku kalak si erkiniteken? Melala ka sibegi khotbah-khotbah si menyerukan pertobatan. Mehuli nge, tapi labo min enda ertina kita menghakimi alu ngataken kerina bencana enda erkiteken dosa-dosa korban e jine. Adi bage kita ngerana, kita enggo meganjang rukur, sebab situhuna kita pe jelma perdosa kap. Seruan pertobatan enda lebih iarahken ku refleksi bahwa kegeluhen ibas doni enda lit limitna. Ras kuga kita tetap meteruk ukur sebab erta doni banci masap dalam hitungan detik. Gelah si teh min mpepulung erta-erta si la ermasap-masap. Situasi si uga pe la engkurangi, tapi nambahi kinitekenta. Tambah lalap paguhna kinitekenta ras kesetiaanta nandangi perentah-perentah Dibata. Bagepe kita memahami bahwa doni enda tetap iteruh kuasa Tuhan, alu bage tetap dem alu pasu-pasu. Kuga banci sigejapken doni enda ipasu-pasu Tuhan adi sekelilingta mbue kal bencana alam? Eme alu encidahken biak sisampat-sampaten ibas situasi sulit.  Tuhan tidak lepas tangan, IA sedang menggunakan tangan kita untuk pekerjaanNya. Kita jadi alat gelah banci teridah karya Dibata si tangkas arah anakNa Yesus Kristus. Tuhan Yesuslah jadi usihenta.

Pdt. Yohana br Ginting

GBKP Rg. Samarinda

 

Info Kontak

GBKP Klasis Jakarta - Kalimantan
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate