Suplemen PJJ : Ulangan 6:20-25 ; Tgl 12-18 Agustus 2018

Ogen : Ulangen 6:20-25

Tema  : “Tuhan Mbebasken Bangsanta”

Peringeten wari kemerdekaan Indonesia 17 Agustus 1945 seh pentingna man generasi paksa enda sebab arah perayaan e ngingetken kita kerna sejarah kemerdekaan bangsa emekap  ndarat arah penjajahen Belanda telu setengah abad ras i bas penjajahen Jepang sidekahna telu setengah tahun. Sejarah ngajarken kita kerna keberhasilen ras kegagalan para pemimpin masa lalu, kuga sistem perekonomian  si pernah lit, bentuk-bentuk pemerintahen, ras arah sejarah kita banci mpelajari kai-kai saja simpengaruhi kemajunras kemunduren sada bangsa ntah peradaban gelah banci jadi pelajaren ku masa depan.

Ibas kamus besar bahasa Indonesia nina, sejarah mengandung telu pengertin e me : 1. Kerna asal usul entah silsilah, 2. Kejadin ras peristiwa siterjadi i masa si nggo lewat, ras 3. Pemeteh kerna turi-turin si pernah terjadi i masa lalu. Alu bage maka sejarah e ertina peristiwa si pernahterjadi bas masyarakat i bas paksa si nggo lewat. “Jangan sekali-kali meninggalkan sejarah”enda isingkat alu kata “Jasmerah”,  eme semboyan si pernah ikataken  Soekarno i bas pidato terakhirna 17 AGUSTUS 1966.

Ulangen 6 : 20 - 25 siorati kita pe ngerana kerna pentingna nuriken sejarah man generasi penerus bangsa. Sejarah keselamaten bangsaIsrael ndarat i bas perkawanen nari ku taneh kemerdekaan si nibereken Dibata. Adi nungkun anak-anakta kerna engkai maka kita harus ngikutken kerina undang-undang-Na maka orang tua perlu nuriken sejarah keselamaten e man anak-anakta turun temurun. Maka nina orang tua ku anakna, “mbarenda kami budak raja Mesir, tapi Tuhan nggombebasken kami alu gegehna simbelin. Nggo iidah kami alu mata kami jine ilakokenna tanda kuasa ras ibahan-Na kejadin-kejadinsi erbahanca mbiar bangsa Mesir bagepe rajana ras kerinapegawaina. Ibebasken-Na kami i Mesir nariguna maba kami ku jenda janah ibereken-Na man kami negeri enda sue ras padan-Na man nini-nininta. Kenca bage iperintahken Tuhan gelah kita ngikutken kerina undang-undang-Na. Adi siikutken ntah pe patuh kita man undang-undang-Na maka i pasu-pasu-Na kita.Bageme sejarah si harus ituriken bangsa Israel man anak-anakna secara turun-temurun.

Ibas ogenta (Ulangen 6) enda, erkemalangen man Dibata ertina ndalanken kerina undang-undang-Na (Ulangen 6 : 2) ras ngkelengi Ia asa ukur, tendi ras asa gegeh (ayat 5). Bas hubungenta ras Tuhan maka kekelengen ras erkemalangen man Tuhan titik temuna e me kepatuhen man undang-undang Tuhan. Kepatuhen entah ketaaten nandangi undang-undang Tuhan merupakan kunci lako ndatken pasu-pasu ras kemalemen ate e me :  1. Cawir metua (ayat 2), 2. Mbue anak/jadi bangsa si mbelin (ayat 3), 3.Kinibayaken sebab ngiani taneh mehumur (ayat 3), ras  4. Peningkaten perekonomian  ras kemakmuren (ayat 10-11). Em pasu-pasu si ijanjiken Dibata man bangsana si patuh. Kepatuhen man Dibata sebagai pengataken bujur sebab ia nggo mulahi bangsa enda bas taneh perkawanen nari menuju ku taneh perpadanen si dem dadih ras tengguli. Kekelengen Dibata ibalas alu kepatuhen man Ia(1 Yoh. 4:19).

Pesan sejarah ibas kitab Ulangen enda perlu iterusken ku generasi penerus gelah ia pe ula lupa  kerna perluna kesetiaan man Tuhan alu ndalanken undang-undang-Na. Sejarah pe mencatat  uga akibatna adi bangsa e lapatuh. Israel banci ngiani taneh perjanjin ras ipanna ulihna latih asal ia tetap patuh man Dibata tapi adi la patuh man Dibata amin gia ia tading i Israel tapi la banci ia nggeluh dame sebab gangguen e reh i bas bangsa e sendiri ras i bas bangsa sideban. Bukti ketidak patuhen i bas sejarah e me pembuangen Isrel Utara bas tahun 722 ras pembuangen Israel Selatan ku Babel 586, enda merupakan akibat kelapatuhen Israel nandangi undang-undang Tuhan. .

 Pdt. I. B. Manik

Suplemen PJJ : Mazmur 52 : 10-11 ; Tgl 05-11 Agustus 2018

Ogen :Mazmur 52 : 10 - 11

Thema :“Momokenlah Kiniulin Dibata”

Ngataken bujur (bersyukur) e me salah sada tema utama kitab Mazmur. Bahan ogenta enda eme sada bagin kitab Mazmur isina pengataken bujur man Dibata erkiteken Ia nggo mulahi bangsana ibas musuh-musuhna nari, jenari ngataken bujur erkiteken kiniulin ras pemeliharaan Dibata si la erngadi-ngadi nandangi bangsa enda. Ngataken bujur erkiteken Dibata enggo mulahi bangsa enda I bas perkawanen nari rikut pe ras kiniulin bage pe pemeliharan sinigejapkenna e maka nina bangsa enda I bas Mazmur 52 : 11 “Rasa lalapateku ngataken bujur man baNdu erkiteken kai si ibahanNdu O Dibata. I tengah-tengah perpulungen kalak si ertutus ate man baNdu ku momoken kiniulindu.

Adi si oge kerina ibas Mazmur 52:1-11, Pemazmur ngidah lit dua tipe manusia e me sipemena kalak fasik (si la erkemalangen man Dibata), si erpenalem man gegehna jine misalna pemeteh, erta ras kekuasanna. Gambaren kalak fasik enda teridah bas diri si Doeg kalak Edom. Bangsa Edom e me keturunen Esau ras nina pemazmur  ia sekalak pahlawan Saul sebab ia memata-matai Daud bagepe munuh kerina imam Dibata I kuta Nob ekiteken Abimelekh pemimpin para imam nampati Daud. Tentu si Saul pe tergolong fasik sebab teken ia man kalak Edom asangken man si Daud si nggo naluken si Goliat panglima perang kalak Filistin. Labo terjeng segat atena ngenen Daud tapi pe ayak-ayakna Daud lako munuhsa atena. Jadi kalak fasik siniwakili Doek ras Saul ncidahken tipe manusia si la erkemalangen ras mengandalken kekuasanna.

Tipe sipeduaken eme manusia si erkemalangen man Dibata. Bas perikop pengogenta enda menunjuk pada diri Daud ras Abimelekh. Si Abimelekh pimpinen para imam bas paksa si e la mbiar nampati Daud. Abimelekh meteh maka lit resiko si mbelin erkiteken penampatna man Daud, tapi ia la mbiar membela kebenaren amin gia mbelin resikona. Daud sebagai kalak sierkemalangen man Dibata tentu melukah kel akapna naluken Saul (Goliat pe italukenna) tapi erkiteken ia meteh aturen kerna kewajiban mpehaga kalak siniurapi Dibata amin gia itehna perbahanen Saul nggo lanai bagi arusna,tapi  tetap ipehagana Saul bagi sekalak raja.

RENUNGEN

Pemazmur mempehadapken  pembacana ku bas dua pilihe tipe manusia e me tipe kalak fasik ras tipe kalak sierkemalangen man Dibata, apai siikutken ? Adi pemazmur ngatakenca, adi sipilih tipe kalak fasik maka si jadi e me kehancuren ras kematen. Bas ayat 7 nina pemazmur, maka Dibata ngkernepken ia seh maka masap kehaganna. Sinen sejarah Saul si gugur bas peperangen  rikut pe si Doeg ikut kernep ras tuanna Saul, bagem kedungen geluh kalak fasik si mementingken kesenangen sikentisik tapi rate mesui ras kernep rasa lalap.

Tapina kalak si erkemalangen man Dibata ersabar i bas penderitaan erkiteken kebenaren i pehaga bagi si Daud jenari ibereken Dibata kehagan jadi raja nggantiken Saul janah ibereken Dibata kepercayan lako ermomo ntah ersaksi kerna kiniulin Dibata.

Daud nggambarken dirina ibarat batang zaitun simbur bulungna ras meramis buahna i halamen rumah Tuhan. Batang zaitun man kalak Timur Tengah ibarat batang tualah man kalak Indonesia si mbelin kel manfaatna janah kerina kalak mbutuhkenca (contohna minak zaitun si berguna sebagai minak goreng, obat, rsd), bageme kalak sierkemalangen man Dibata siteridah arah perbahanena ras tergejap manfaatna man kalak sideban.  

Pohon  Zaitun e me symbol Israel baru dalam arti hidup yg bermakna man Dibata bage pe man manusia. Kegeluhen si berarti man Dibata bage pe man manusia lit telu tandana rikutken Mazmur 52 :10-11. Pertama : Tetap ngataken bujur (bersyukur) sebab Dibata si tetap nampati ibas geluhna. Dibata ngidah perbahanen si mehuli siniban anak-anak-Na, si erkemalangen man bana ras tetap ngasup ndalanken kebujuren kebenaren ras keadilen (erdiakonia).  Peduaken : Ermomo kerna kiniulin Dibata (ersaksi) ibas kegeluhenna. Ras peteluken : Tetap ersada i rumah pertoton ras teman-teman si sada kiniteken ibarat pohon zaitun si meratah bulungna iI halaman rumah pertoton (tetap ersekutu).

Kata Zaitun pe ibuat untuk gelar kategorial lansia eme ‘Saitun” gelah ibas umur si nggo metua pe tetap bermakna ras tetap ngataken bujur ras tetap ermomo (ersaksi) kerna kiniulin Dibata.

                                                                                                                  Pdt. I. B. Manik, M. Th., D. Min                        

Suplemen PJJ : 1Timotius 4 : 11-16 ; Tgl 29 Juli - 04 Agustus 2018

Suplemen PJJ 29 Juli – 04 Agustus 2018

Nats       : 1 Timotius 4 : 11-16

Thema  : Tanggung Jawab Nandangi Gereja

1.       Gereja eme persekutuan kalak si tek man Tuhan Yesus, ija manusia si nai ia nggeluh ibas kegelapen, emaka reh ia ku terang emaka ibentukna sada persadaan. Emaka lit ija persadaan Tri tugas gereja, ersaksi, ersekutu, ras melayani. Janah gereja eme jelmana, labo gedungna bagi ende-enden anak KA-KR.

Emaka gereja ndai harus ndalanken kai si i perintahken Yesus sebagai kepala gereja nda. Sebab nina Yesus: laweslah, beritakenlah, peridikenlah, ajarilih, janah ingetlah aku ras kam seh kedungen zaman. (bnd Mat 28:16-20). Arah pesan enda me maka gereja berkembang ku belang-belang doni enda, termasukpe ku kuta kalak karo (GBKP). Kita enggo ngaloken BSM 128 thn dekahna, emaka arah gerejanta, lanai ngenca i Sumatra Utara, tapi pe ku seluruh Indonesia enda kecuali Ambon, Papua lenga lit  jah gerejanta, amina gia ijah pe enggo enterem kalak karo warga GBKP, tapi persadanta GBKP lenga lit.

Tapi puji Tuhan ibas kita GBKP 77 tahun enggo njayo, enggo banci lit persekutuan i Sumatra, Jawa, Bali, Sulawesi, Nusatenggara, Kalimantan. Sienda kerina eme erkiteken Tuhan Yesus, mereken tanggung jawab man banta warga gereja guna mengembangkan missi GBKP enda ku seluruh wilayah. Kita ikut muaat bagin dari Doa, Daya ras Dana.

2.       Kitab 1 Timotius 4:11-16 eme Paulusnehken suratna man Timotius, anak rohanina si melayani i daerah Efesus, jemaat si berkembang kal. Tapi Timotius njumpai tantangen ibas ia melayani ras mengembangkan missi, terutama guru-guru palsu. Tantangen e reh na i kalangen perpulungen e sendiri bage i luar perpulungen, emaka ia selaku singuda denga, harus nehken kai sini i hadapina man Rasul Paulus selaku bapa Rohanina.

Min seharusna Paulus reh nampati Timotius, guna ngalahken pengajaren papak e, tapi Paulus malahen nehken pesan: “ula kal pelepas ise pe anggap entang man bandu” Paulus ngarapken ibas kengudanna tetap ngajarken pengajaren benar ras melayani alu mehuli. Arah perbahanen, pengerana, nehken keleng ate, ibas kiniteken bagepe ibas ukurndu, sebab kam jadi usihen. Keteladanen me si banci ngalahken kerinana, sebab pengajaren pelsu e labo rehna ibas Dibata nari.

Emaka tole nina Paulus:

a.       Ula sia-siaken pemere si isehken Dibata

b.      Dalankenlah alu tutus pemere Dibata e

c.       Harus Berkembang, teridah kemajun

d.      Jaga dirindu i jaga pengajaren

Sebab imbas si enda kerina eme “keselamatan man Timotius, ras keselamatan kalak sideban” Sebagai pelayan, tidak mengalah ibas lit serangen, tapi hadapi serangen alu perbahanen si mehuli. Sebab talu nge kerinana arah kita ngkelengi

3.       Kai kin tanggung jawbta sebagai warga nandangi persekutuanta? Tentu endame si penting, ibas kita enggo 77 tahun njayo (mendiri). Tentuna dari segi pengembangen gerejanta eme, kita reh giah-giahna erberita si meriah sebab melala denga wilayah si lenga teridah (kita, misalna ku wilayah Kalimantan, Sulawesi, Ambon, Papua.. Emaka harus si gerakken semanagat kerina warga gelah ikut erberita. Bagepe dukungan dana si memang salah sada penggerak perdalanen BSM e, emaka perlu sitingkanken tanggung jawab: kolekte, persepuluhen, ras persembahen sidebanna. GBKP/missi banci bergerak eme litna dukungenta (doa, dana,ras daya)

Selamat ber PJJ

Pdt Andarias  Brahmana

081317054961

Info Kontak

GBKP Klasis Jakarta - Kalimantan
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate