Suplemen PJJ : Masmur 104 : 1-24

Suplemen PJJ 01-07 Juli 2018

Bahan   : Mazmur 104:1-24

Thema : DONI ENDA SEH ULINA

 1.       Dibata njadiken doni enda seedekha enem wari, emaka ibas wari pepituken Dibata masu-masu kerina si enggo ijadikenNa, janah i tatap Dibata kai si enggo ijadikenNa mehuli (Kejadin 1 ras 2). Emaka diantara ciptaan e maka manusia me si terakhir i jadikenNa, gelah kehadiran manusia e enggo lengkap kerinana sini ibutuhken manusia (sandang, pangan, papan). Manusia ndai eme ciptaan si mulia, sebab ia segambar ras si nciptakenca(Dibata)(Kej 1:26-28). Emaka nina man Dibata man manusia ndai: Ertuahlah jadi enterem demi doni ras taluken isina. Tapi perlu si eteh maka manusia si jadiken e lit kuasana atas nurung, perik ras kerina binatang (Kej 1:26). Kerina ciptaan e salin g keterkaiten, baik baik si daraten, langit ras lautan, ertina ia saling membutuhkan guna kelangsungan kehidupanna,tapi utamakel eme guna kiniulih manusia ndai. Emaka manusia wajib njagai kerina tinepana gelah kelangsungen hidup bas doni enda mehuli jadina. Adi mehuli ciptaan si lit manu sia sejahtera, sehat jasmani, sehat rohani. Tapi adi hancur sinasana maka manusia pe ikut hancur.

2.       Mazmur 104 enda eme merupaken pengulangen Kejadian 1-2 ndai, ija pemazmur ngingetken man kalak si erkiniteken:

a.       Kerina sinasana silit ibas doni enda maka Dibata si njadikenca

b.      Janah Dibata si erkuasa nandangi tinepana seh genduari

c.       Janah Dibata ka si mpersiapken si jadikenNa guna kepentingen, saling membutuhken

d.      Manusia patut bangga nandangi kai sinibahan Dibata

Sungguh luar biasa kuga Dibata mpersiapken sinasana bas doni enda, emaka ngidah sie takjubnge kita sabab laterpikirken manusia kai si jadie, tapi si ejadi kenyataan ban Dibata. Banci si idah maka kerina si ijadikenNa sempurna ras saling membutuhken, bagepe Dibata tetap erkuasa nandangi kai si jadikenna e. Emaka kai atena  banna mis jadi, misalna ay7, nergangi lau mis ia kiam, hal enda banci si idah kuga Dibata membelah laut waktu bangsa Israel ndarat i Mesir nari  (Keluaran 14).

Bagepe ibas si jadikenNa e saling membutuhken:  lagit nari nusur udan, turah dukut, man me rubia-rubia, minem ia, bagepe manusia banci nuan-nuan adi enggo nusur udan erkiteken taneh enggo mehumur. Adi berngi  lit bulan, bintang guna nerangi si gelap, adi suari lit matawari guna mengeringkan sibasah, sempurna lah si lit ndai.

3.       Manusia me si termulia diantara ciptaan, emaka manusia harus njagai  dingen ngerawat doni enda ras isina, baik daraten, lautan ras awang-awang. Adi la irawat makabanci nge reh ken bencana: Banjir, polusi udara, pencemaran laut, emaka dampakna man manusia.

DONI ENDA SEH ULINA

Themanta sendah tole ngingetken kita gelah si pekena-kena doni enda, sebab ibas doni enda kita tading, kita erusaha, kita beribadah, kita bercanda gurau, ras sidebanna.

Cuba si ulih-ulihi ngendeken KEE No 262:1,2 Bagepe KEE No 26:1-3, ma teridah doni enda i jadiken majile, tapi akibat manusia maka doni enda enggo ceda. Ise mge banci pehuli... ? tentuna kita nge manusia ka sibanci pehulisa . Lit selogan: Kebersihan adalah sebagian dari iman, enggo payo, tapi ningku menjaga ciptaan Tuhan adalah IMAN. Si la njaga labo ia erkiniteken man Dibata.

Pdt A .S.B. 081317054961

Selamat PJJ

Suplemen PJJ : Kolose 3 : 18-21 : Tgl 24-30 Juni 2018

Tanggung Jawab Ibas Jabu

(Kolose 3:18-21)

Kata Penaruh

Jabu eme “persadan” simetuana ijadiken Dibata. Jabu eme persadan si kitik menentuken kerina keadaan kegeluhen, erbangsa ras ernegara, ermasyarakat ras ergereja. Adi kerina jabu banci ngaturken anggota jabuna alu mehuli, dingen nggeluh bagi arusna maka lanai lit “kinigutulen” ras kebiaren ibas geluh enda.

Emaka ibas tradisi kalak Yahudi “pendidiken bas jabu” jadi pilar pembentuken bangsa si megegeh. Fungsi jabu lebih asa fungsi sekolah ras gereja ibas nuanken “pemeteh ras prilaku nggeluh”. Adi si baca ibas Ulangen 6:4-9 maka pendidiken si terpenting eme nuanken “kemalangen man Tuhan”, sebab erkemalangen man Tuhan eme ulu kerina pemeteh ra kepentaren (bd. Masmur 111:10; Kuan-kuan 1:7) . Janah kerna sie labo ipercayakenna man pihak lembaga si ngurusi kerohanian, tapi jadi dahin si “penting ibas jabu”, emaka nina “ajarkenlah e alu mulih-ulih, sanga kam kundul-kundul,  sanag kam bas perdalinen, sanga kam medem-medem. Harus iiketkenndu ibas tandnu, ras tamaken e ibas perdempakenndu, tulisken ibas binangun pintu rumahndu ras tiang pintu gerbangndu.

Arah bahan perpulungen jabu-jabunta sendah ipersingeti ka kita uga maka kerina anggota keluarga e banci ndalanken tanggung jawabna, sebab adi kerina anggota keluarga ndalanken tanggung jawabna, lanai kai pe lit si jadi persoalen.

Tanggung Jawab Ibas Jabu

1.       Ndehara (ay. 18)

Tanggung jawabna eme “patuh man perbulangen”. Ijenda banci mis kita si jababen ban moria e, “banci kami patuh adi .... “

Tapi erpalasken Pustaka Si Badia, maka sekalak ndehara harus patuh man perbulangenna sebab perpulangen nge takal ndehara bali ras Kristus takal perpulungen( Epesus 5:23), terdauhen ituriken ibas 1Petrus 3:1”Patuhlah man perbulangen, gelah adi perbulangen “ la tek” nangdangi Kata Dibata, banci ia tek. Ijenda igaris bawahi adi lit perbulangen “la tek man kata Dibata”  ijenda igambarken kepatuhene labo erkiteken perbulangen e enggo “sempurna” tapi justru kepatuhen ijenda gelah maba pertobaten man perbulangen. Alu bage lanai lit si begi istilah “banci aku patuh adi memang  layak ipatuhi adi lang uga pe lah ningen kami patuh”. Ibas kitap Epesus 5:21“patuhlah sekalak man si debanna erkiteken kam mehamat man Kristus”. Jadi kepatuhen e erpalasken “kiniteken” labo erpalasken cocok siakap entah lang.

2.       Perbulangen (ay. 19)

Ngkelengi ndehara ras Ula kasar man bana. Ngkelengi ijenda mbue jenisna. Perbulangen harus engkelengi ndeharana bagi Kristus engkelengi perpulungen. Tanggung jawab perbulangen ijenda eme mereken geluhna “totalitas” guna ndehara bagi Kristus “totalitas” ngendesken geluhna guna perpulungen. Kristus engkelengi perpulungen tersirat arah:

1.       Mere man  (bd. Yoh. 6:35) tanggung sekalak perbapan  bas jabu eme encukupken keperlun kegeluhen.

2.       Mere kenyamanen,  kesejuken ras kepuasen, seh maka lani muas (bd. Yoh. 4:14), kejahaten-kejahaten si terjadi ibas geluh enda erkiteken ndarami kepuasen sebab kerina “muas/haus”. Tanggung jawab sekalak perbapan bas jabu uga maka kerina isi jabu e “puas ras lanai muas”  seha maka kerina isi jabu e lanai terjebak ibas ndarmi kepuasen-kepuasen i darat rumah.

3.       Mereken “terang” (Yoh. 8:12) tanggung jawab perbapan ibas jabu eme  uga maka seisi jabu e la “tertukutuk, la tersesat” ibas ndalani dalan kegeluhen. Terang e pe sekaligus mereken semangat (motivasi) man sisi jabu guna terang ngidah ku masa depan.

4.       Mereken keteladanen nggeluh, gelah ieteh anak jabu e arah dalan siapai si harus idalanina, gelah seh kubas kegeluhen si damai ras senang (bdk. Yohanes 14:6) .

5.       Jadi permakan (bd. Yoh. 10:11)sekalak perbapan terus njagai anak jabuna nggeluh ibas dame ras keriahen (bd. Mas. 23), mabasa ku mbal-mbal, ertina ngelepasken perberkat anak-anak alu pertoton, bage pe ibas karaben wari mabasa mulihi ku karang (ku rumah) je nari adi lit si lalar idarami, iperiksa sada-sada entah lit si terluka, gelah banci itambari ras ibaluti lukana. Ban buena kesibukenta selaku perbapan lanai kap si eteh pe katawari anakta berkat ras mulih kurumah, lanai si eteh entah enggo lit luka (pusuh) sebab adi luka jasmani  uga pe mis ia ngata man banta jenari mis si tambari, tapi luka pusuh si ibahan dosa megati lanai sempat kita nungkuninsa, padahal kematen si meratna labo ban luka jasmani tapi luka pusuh siibahan dosa.

6.       Ngelai ras ngendesken Kesahna (Mat. 20:28) tanggung jawab sekalak perbapan eme “uga maka banci malem ate anak jabuna ras uga maka kerina banci terkelin” arah kata sienda maka sekalak perbapan lanai banci mengorbanken anak jabuna erkiteken “kesenangen pribadina”, harusna kai pe ilakoken gelah jabu e banci terkelin.

3.       Anak (ayat 20)

Megati is begi istilah “anak pe nganaki” encidahken kesetresen  orang tua ibas ngajarken anak.  Ngidah buena anak si lanai terajarken, emaka megati kel ibahan orang-orang tua seminar-seminar pendidiken man anak, seminar “kenakalen-kenakalen anak remaja”, tapi jarang kel si begi seminar “kenakalen orang tua”. Banci jadi erkiteken la kita ngasup ndalanken tanggung jawabta bagi si datas ndai “ndehara pe la patuh man perbulangen, akapna ia rusur kepala e, ia atena rusur ibegiken, la kenca bage berjut, merawa rsd. Perbulanegn pe  la ka totalitas mereken kegeluhenna guna  kemalemen ras keterkelinen jabu, terjebak kubas ndarami kepuasen-kepuasen pribadi, piah dungna  anak pe ndarami kepuasenna saja.

Arah renungenta sendah maka selaku anak harus patuh man orang tua, sebab orang tua me wakil Dibata mereken kegeluhen  man anak, orang tua me wakil Dibata encukupken kerina keperlun anak, jadi wakil Dibata maba anak e kubas keterkelinen. Perlu pe ieteh anak-anak maka labo lit orang tua si ersura-sura encelakaken anakna, emaka adi lit peraturen-peraturen  si ibahan orang tua ula ka akapna e “merampas kemerdekaanna, tapi igejapnalah e sada usaha pendisiplinen ra pembentuken karakterna, ula ka iakap anka-anak adi salah ia irawai enggo menjajah hak azasina.  Sebab adi la kin irawai orang tua nakna si ersalah, isampatina kap meneken anakna e (bdk. 2 samuel 14 “Aku jadi bapana, janah ia jadi anakKu. Sanga ibahanna salah, Kuukum ia bali ras sekalak bapa ngukum anakna; Kuan-kuanen 23 :13-14 “Ola kam biar-biaren ndidik anakndu, adi ipekpekndu ia labo ia mate, tapi selamat”)

 Kesimpulen :

Jabu si ndatken kemalemen ate eme jabu si anggotana kerina nggeluh ibas ndalanken tanggung jawabna.  Ijenda labo perlu si ukuri ise si mberatna tanggung jawabna ras ise si menanhangna tanggung jawabna. Tapi masing-masing harus rukur uga maka kerina naggota keluarga e ndatken kemalemen ate.

Sada anggota kelurga la ndalanken tanggung jawabna maka kerina anggota keluarga e rate mesui (kena imbasna).

Ijenda tempa tanggung jawab perbapan si mbelinna ibas jabu, janah memang kin bage nge arusna, saja man ndehara sebagai mitra perbulangen maba jabu e jadi persembahen si merimna man Tuhan, maka kai ka si isuruh perbulangen maka ia pe harus ka patuh. Alu bage enggo ka mbue turunen patuh ndai, emaka lit kalak si nulisken makalebih kurang lit 40 tanggung jawab ndehara bas jabu. Enggo termasuk tanggung jawab sebagai ndehara ras tanggung jawab sebagai nande (bdk. Kuan-kuanen 31 :10-30)

Pdt Saul Ginting 

RG GBKP Bekasi 

Suplemen PJJ : Kejadian 4:3-7, Heber 11:4 Tgl 10-16 Juni 2018

PERSEMBAHKEN SI MEHULINA

(KEJ 4 : 3-7, HEBER 11 : 4)

Kata Perlebe

Persembahen eme wujud (bukti) kinihamaten si ersembah man si sembahen. Sebagai bukti kinihamaten, maka si  nembah  harus  mereken persembahen si mehulina ras  ibas ukur si meriah. Persembahen si mehulina labo saja inilai ibas kai siibereken kita, tapi pe itentuken alu motivasi kita mereken persembahen.

Uga kin ikataken Persembahen si mehulina si ngena ate Tuhan dingen meriah akapNa ngalokenca, ras persembahen si la negena ate Tuhan ras la ka meriah akapNa ngalokenca, mari erlajar kita arah bahan renungen perpulungen jabu-jabunta.

Isi

Kej.4:3-4a Persembahen Kain Ras Abil

Sada hal si perlu si contoh kerna keluarga Adam ras Hawa, eme ibas ia nuanken tanggung jawab mereken persembahen men Tuhan.  Nuanken taggung jawab mereken persembahen ibas jabu, sekaligus nuanken man isi  jabu e “ngakui kedaulaten (kuasa)  Tuhan, Kinihamaten man Tuhan erbahan jadi manusia si tertib, ngasup ngataken bujur (ngergai perbahanen Tuhan).

Persoalen nggeluh ibas zaman enda, lania lit kehamaten man Tuhan, seakan-akan kai pe banci ibahan tanpa campur tangan Tuhan. Erkiteken sie mbue manusia nggeluh ibas “embang percuban”, adi sukses ndabuh kubas kesombongen sebab akapna ban kehebatenna (gegeh ras pemetehna),  ras sebalikna adi gagal akapna ban liah ras kebodohenna (menyesali nasib). Tentu sie enggo bertentangen kel ras kai si ikataken ibas Rom. 8:28 “si mehuli ras si la mehuli  banci maba kubas kiniulin”, tapi sebalikna man kalak si la ngakui campur tan Tuhan ibas kegeluhenna justru  “ susah-senang erbahan dabuh kubas dosa.

Mbiasaken diri mereken persembahen mabai bana kita jadi pribadi si la “egosentris”, rukur rusur kerna untung rugi, emaka melala kalak terjebak jadi “preman rohani”  mindo pasu-pasu Tuhan mesek-sek kel, tapi adi enggo ngaloken pasu-pasu la ingetna mereken persembahen pengataken bujur man Tuhan.

Bage me ibas renungenta enda Kain ras Abil enggo isuanken man bana karakter si ersembah (mereken persembahen). Kain mereken persembahen ibas hasil jumana nari, Abil pe mereken persembahen, igelehna biri-birina si pemena tubuh.

Kej 4:4a-7  Tuhan “Menilai” Kerina Persembahen  Si Ibereken Man Ba-Na

Mereken persembahen man Tuhan, la cukup hanya terjeng memenuhi “tanggung jawab (kewajiben), sebab Tuhan “menilai” kerina persembahen si ibereken kita man bana. Emaka ibas nats enda ikataken “ngenan ate Tuhan man Abil ras persembahenna (ay.4b). Tuhan labo menilai “jenis ras jumlah”  persembahen si ibereken man ba-Na. Labo erkiteken Kain merken hasil juma maka la ngena ate Dibata persembahenna, labo erkiteken  Abil mereken anak sintua bas asuh-asuhenna maka ngenan ate Dibata man bana asangken Kain.

Memang sitik agak menarik nats enda guna si gar-gari, sebab adi si baca nats enda, seakan-akan “keberjuten Kain erkiteken persembahenna la ialoken Dibata. (ay. 5 “  tapi Kain ras persembahenna la ialoken TUHAN . E maka merawa ia, jutjut ayona perbahan nembehna atena”).   Seakan-akan ijenda labo ban jut-jut ayona sanga mereken persembahen man Tuhan maka la ialoken Tuhan persembahenna, tapi sebalikna ban la ialoken Tuhan persembahenna maka jutjut ayona dingen merawa ia.

Adi si dramaken ia, banci nge siang kel ayo Kain sanga mereken persembahen man Tuhan, saja ngenca tehna persembahenna la aloken Tuhan  maka isadarina labo banci  kepe “terbuali” Tuhan alu senyumen, entah ayo si pesiang-siang.  Sebab ijenda ituriken Tuhan terdauhen ibas ay. 7. Adi mehuli perbahanenndu, tentu cirem kam. Tapi erkiteken perbahanenndu jahat, dosa ngerimrim i lebe-lebe pintun. Ikuasaina atena kam, tapi kam arus naluken ia."

 Jelas informasi enda man banta maka ope denga Kain mereken persembahenna enggo lit “pergumulen bas pusuhna (bd.  Dosa enggo nerimrim ibas pintun,  TB : Tetapi jika engkau tidak berbuat baik, dosa sudah mengintip di depan pintu; ia sangat menggoda engkau”.  Emaka ibas kain mereken persembahenna, cirem nge ayona, saja enggo mulai itakar-takarna asakai buena si harus ipersembahken, adi si dramaken. Enggo ibuatna asa siatena ipersembahkenna, jenari tatapna ka buesa ka akapna, emaka ikurangina ka, sitiksa ka akapna emaka tambahina ka, enggo ka mbuesa akapna emaka kurangina ka... tapi ayona cirem, saja cirem ayona e erkiteken banci ikapna Tuhan ipermainken.

Jadi ibas kita mereken persembahen man Tuhan, asa meriah ukur si “pemena turah ibas ukurta lanai banci ikuragi, saja adi itambahi tentu ermeriahna ukur Dibata ngalokenca. Bageka me pe Minggu-minggu enda kita mengketi “minggu Kerja rani”, si tetapken ukurta lako mereken persembahen kerja raninta erpalasken  “kinihamatenta man Tuhan selaku  ulu kerina sinasa lit”  ibas kita.  Emaka ope denga  netapken asakai kerja  raninta, babai lebe kerina anka jabunta “erbahan perenungen uga belinna pasu-pasu Tuhan man jabunta sada tahun enda” (ukurenna : asakai si enggo si pakaiken kerina pemere Tuhan “biaya nggeluh, biaya sekolah, gawah-gawah” ula ukuri asakai nari sisana sebab : Pemere Tuhan =   jumlah si enggo pake  + Sisa si lit ibas kita.  Terdauhen pemere Tuhan e situhuna labo terkira kita sebab lit ka ge si enggo si pake fasilitas kegeluhen si ibereken Tuhan si bebas kita makesa (matawari, oksigen, udan rsd). Kenca ngukuri si bage tetapken asakai dage “metunggung persembahen  kerja ranita tanda kita mehamat ras ngergai Tuhan.  Ketetapen pertama si enggo ibahandu, ulanai ikurangi, tapi kenca iukurindu ka tambahni nari maka banci. Endame ikataken persembahen sebagai “korban” ertina enggo  melala ibas jumlah tapi meriah akap merekenca erpalasken pengakun bas Tuhan nari kap kerina  sinasa lit e. Situhuna asakai pe si bereken labo cukup nggalari kai si enggo ibereken Tuhan man banta. Emaka ibas mereken persembahen harus ibas ukur si meciho ras pusuh si meriah, sebab  kita “ngulihken sada bagin si enggo ibereken Tuhan man banta”.

Heber 11:4 Palas Mereken Persembahen

Sada dilema adi kita encakapken persembahen si megati si pertentangken “jumlah ras keriahen ukur”. Lit si ngataken mbue gia sibereken persembahenta adi labo meriah ukurta, ma pangen sitik tapi meriah ukur, janah iboboti ka alu ayat Alkitab “Tuhan ngaloken persembahen ibas ukur si meriah labo paksaan. Si Lebih ekstrim ka adi negrana kita kerna persembahen nina ka perpulungen e, si pentingna bagi si kataken Roma 12 “endeskenlah kulandu man Dibata saja selaku persembahen si nggeluh”  terjeng je pas dega tapi ibumbui perpulungen e ka ,  emaka labo “senta”  Tuhan labo perlu sen, si  perluken Tuhan eme kegeluhenta enda. 

Megati si potong-potong Kata Tuhan e, erpalsken “kepentingenta”, labo ngukuri ukur Dibata. Emaka ibas kitab Heber enda iterangken man banta kai dage palas ibas kita mereken persembahen. Palas mereken persembahen e eme “KINITEKEN”.  Adi tek kita, kita lit erkiteken Tuhan, kita nggeluh erkiteken Tuhan, kita erdahin erkiteken Tuhan, kita ndatken rezeki erkiteken Tuhan, kita sehat erkiteken Tuhan, maka enggo pas si kataken Paulus “Endesken kulandu man Dibata saja selaku peresembahen si nggeluh” ertina totalitas kegeluhen jadi persembahen man Tuhan. Tapi labo bagi singuda-nguda anak perana paksa kasmaran, reh nina sekalak anak persana tare temanna :”Aku serahkan seluruh hidupku kepadamu, hujan badai akan kuhadapi, mati di ujung keris aku rela demi si hitam manis”, reh ka nina si nguda-ngida ndai : “oh setianya dikau mas, aku tersajung mendengarnya” je nina singuda-nguda ndai “adi kerina kel kegeluhenndu e endeskenndu man bangku bang, tukur si tik pisang goreng ah yah ”, mis ka nina si dilaki ndai : “eh ula dek mbatuk kam kari pisang goreng ah mbue kel minakna. Mis ka ialoi singuda-nguda ndai :”ndai kuserahkan hidupku kepadamu” nindu gombal, pisang goreng saja pemberatsa nge akapndu.... ah enggo me bang ‘putus saja kita”.

Kita pe megati  nge ninta “Tuhan kupersembahkan hidupku, jadi persembahan yang hidup” , je bas kantong persembahen “kerja rani”  pe pang denga kita namasa Rp. 50.000, persembahen 1X setahun. Payo denga kinlah e ?  mari si renungken, adi payo siakap erpalasken kinitekenta terusken, sebab enda pertanggungjawabenna man Tuhan nge, saja adi lanai siakpa payo,  ya berubahlah.

Jadi ibas merken persembahen enda harus erpalasken kiniteken, sebab adi erpalasken kiniteken tentu labo banci kita meros merekenca (labo bagi mere man pengemis, meriah siakap merekence erkiteken lalit siakap si kurang ibas kita).Mere ibas kiniteken “mereken si terbaik” alu pusuh si meciho ras kiniteken maka Tuhan ka nge si encukupken kerina kebutuhen geluhta.

Aplikasi

1.       Mari arah kerja Rani enda si suanken kebiasan “mereken persembahen” man isi jabunta, emaka ibas pesta kerja rani, perlu ka kita melibatken anak-anak guna merken persembahen

2.       Merkeken persembahen erpalasken kinitekennta kerna “pemeliharaan Tuhan nangdagi jabunta, netapken erpalsken “keriahen ukur Tuhan” ula keriahen  ukurta saja si ukuri.

3.       Berkenleah persembahen Kerja Ranita alu pusuh si dem keriahen, erkiteken Tuhan enggo masu-masu kerina pencarinta.

Pdt  Saul Ginting

 

 

 

 

Info Kontak

GBKP Klasis Jakarta - Kalimantan
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate