Suplemen PA Mamre Kejadian 10 :1-5 : Tgl 04-10 Juli 2021
“Megah Make Bahasa”
Kejadin 10:1-5
Ibas bahan PA Mamre enda ituriken kerna daftar kesusuren janah daftar kesusuren enda seri ras kai silit ibas daftar sebelumna ibas Kejadin 5. Amin bage, lit piga-piga cataten sebage gelemen kata pembuka guna memahami daftar sicukup gedang ibas Kejadian 10 enda. Daftar bangsa enda harus ioge ibas sudut pandang bangsa simbaru eme kenca pembuangen i Babel. Ibas daftar bangsa enda tuhu-tuhu la ikataken kerna bangsa Israel. Bahkan nini-nini bangsa Israel bagi Abram pe la ikataken ijenda. Kari ibas Kejadin 11, gelar Abram teridah. Daftar bangsa sibage kal buena ncidahken maka keselamaten sijaminken Dibata man manusia la terbatas man bangsa Israel ntah pe Juda saja, tapi man kerina bangsa. Perukuren enda sendalanen ras perintah guna ertuah bayak bagepe ndemi doni. Kesusuren anak Nuah itandai sebage kelompok-kelompok bangsa-bangsa menurut bangsa, bahasa, taneh, ras bangsa-bangsa masing-masing. Susunen daftar kesusuren enda la ibenai arah anak sintua, tapi arah anak singuda, eme Japet. Enda me salah sada ibas daftar bangsa simbaru, si la terkena ukumen banjir simbelin, tapi nggeluh ibas kebebasen. Arah ncidahken daftar kesusuren anak-anak Nuah enda, ijenda icidahken petunjuk kerna daerah persebaren bangsa-bangsa: Madai ngiani daerah dataran tinggi Iran sebelah timur. Bangsa Elisa ngiani daerah Sepanyol, bagian barat. Gomer ngiani daerah Laut Hitam, bagian utara. Kus ngiani daerah Arab bagian selatan ras Seba i daerah pantai Somalia i Afrika. Dua gelar enda lit ibas bagian selatan. Alu ngataken daerah-daerah ibas 4 penjuru mata angin enda, penulis atena ngataken maka generasi manusia simbaru si idaftarken ijenda meliputi kerina penjuru doni. Ia si iselamatken Dibata la terjeng terkurung taneh perpadanen, tapi jadi simaba berita keselamaten man kerina bangsa.
Adi siukal bahan PA Mamre enda ibas ayat 1a mereken pengantar cukup penting man banta erkiteken keterangen singkat ibas ayat enda singataken daftar kesusuren arah anak-anak Nuah si tubuh kenca banjir simbelin. Ia me bangsa simbaru, si la terkena ukumen, tapi iselamatken Dibata. Emaka ayat 2-5 erban daftar kesusuren Japet. Gelar arah bangsa-bangsa siikataken ibas daftar kesusuren enda eme bangsa-bangsa singiani wilayah Israel bagian utara. Dua gelar sicukup penting arah ayat 2 eme Madai ras Jawan. Bangsa Madai ntah pe Medi muncul ibas pertengahen abad 9 sM. Bangsa enda me radu ras Babel naluken Assur ras ngkernepken Niniwe ibas tahun 612 sM. Madai enda me sikedungenna bakal lebih itandai alu gelar Persia ntah pe Parsi alu rajana eme Kores. Raja enda me sibakal mpedarat keputusen guna ngulihken kerina bangsa tabanen, termasuk kalak Jahudi, ku taneh kemulihenna masing-masing, sanga ia naluken kerajan Babel. Enda me erti penting siate ikemukaken arah gelar Medi ibas daftar enda. Jawan eme penggelaren nandangi sada suku arah rumpun bangsa Junani. Ibas daftar enda ia anak Japet peempatken. Lit piga-piga kemungkinen ibas ngertiken gelar enda, tapi mungkin saja gelar enda mencakup Dodanim, Gog, ras Magog simungkin berarti Lydia. Informasi kerna perkembangen gelar enda ibas Padan Sindekah memang la jelas, tapi mungkin sinimaksudken eme teluk sinirangken dua kebudayan, eme kebudayan Semit i wilayah selatan ras Indo Eropa i wilayah utara. Pentingna gelar Jawan ibas daftar enda berhubungen ras keterangen kerna tiap bangsa ras tanehna, sukuna, ras bahasana. Alu sienda ate itekanken maka kerehen bangsa simbaru siibebasken Dibata arah bencana pembuangen i Babel nari eme kerehen bangsa ras identitas simbaru si la banci terbaba nari ibas pengaruh bangsa ras kebudayan sideban. Kesusuren enda hadir ibas semangat simbaru, bebas arah konflik. Emaka dahinna eme nggeluh ibas kedamen bagepe membangun diri ibas suasana kegeluhen si terjamin kesejahteranna, janah mpekena-kena tradisi-tradisi kiniteken. Emaka ibas pendungi ayat 5 ikemukaken keterangen kerna kondisi bangsa-bangsa kesusuren Japet si nggo marpar merap e. Keterangen ibas ayat enda perlu iperdiateken lebih lanjut. Nggeluh ibas suku ras negeri si pelain-lain. Keterangen enda erban penekanen kerehen tiap bangsa siikataken ibas ayat-ayat enda secara nyata alu potensi-potensi silit ibas ia. Tiap bangsa e nggeluh ras iungkapkenna identitasna i doni ija ia itamaken. Ijenda me tiap bangsa ngembangken diri ras kebudayanna sue ras kondisi wilayahna. Tep-tep terpuk pelain-lain cakapna. Bahasa sinimaksudken ijenda banci ncidahken identitas arah sada suku ntah pe bangsa, tapi si terutama ijenda eme bahasa sebage alat komunikasi sapih-sapih manusia bagepe ras Dibata. Ibas sudut pandang enda, bangsa simbaru silit kenca banjir simbelin eme bangsa alu sada bahasa simbaru ntah pe banci ka nge ikataken cakap simbaru guna mperehken kedamen. Bangsa e harus mberitaken kedamen man bangsa sideban ras erban ungkapen pujin guna kemulian Dibata. Kinata kegeluhen ibas kelompok merga, suku ras bangsa labo terjeng sada kinata etnik si kosong. Ibassa lit tradisi-tradisi kegeluhen ras nilai-nilai kegeluhenna si positif. Aturen-aturen kerna perjabun, pembagin taneh ras warisen, orat nggeluh ibas pergaulen, berlaku man temue ras sidebanna eme hal-hal simeherga ibas Tuhan. Kerinana e erguna guna mpekena-kena kegeluhen manusia gelah nggeluh sebage mahkluk simulia. Amin bage, nilai-nilai e harus lalap ikembangken ras ipelimbarui gelah jadi pasu-pasu man teman manusia ras mpermuliaken Dibata.
Pdt. Andreas Pranata Meliala, S.Th
GBKP Rg. Cibinong