Suplemen PA Mamre : 1 Korinti 5 : 1-131 ; Tgl 8-24 Agustus 2019

Ogen : 1 Korinti 5:1-13

Thema :

“Sirangilah Perbahanen Si Melket”

1 Korinti bindu 5 si jadi bahan PA Mamre nuriken kerna kiniganjangen ukur perpulungen Korinti. Paulus ncidahken maka perpulungen e mereken izin ilakoken perbahanen si melket si la sue labo terjeng penatap Undang-undang Dibata (Hukum Taurat), tapi pe, janah khususna eme Berita Si Meriah (Injil). Telu pokok penting harus ikataken sope kita ngukal teks si jadi bahan PA Mamre enda.

1.        Erkiteken iperhadapken alu kasus-kasus perbahanen si seh kal melketna, Paulus mungkin terjeng ncidahken cikenna, “Kuga dage atendu? Reh atendu aku alu maba perpalu, ntah alu keleng ate dingen mesayang” (1 Kor. 4:21). Enda me ciri khas arah pendekaten pastoral Paulus maka jawapen si mendasar eme Berita Si Meriah, labo Undang-undang Dibata (Hukum Taurat).

2.        Man Paulus jine lalit kai si igelari Etika Kristen pribadi. Kegeluhen kalak Kristen tergolong ibas kegeluhen kerina perpulungen. Perbahanen-perbahanen tiap anggota mereken pengaruh ibas kerina Kula ni Kristus. Jadi, memang lit kebebasen, tapi terjeng ibas kewajipen-kewajipen si erkawiten ras keanggotan ibas perpulungen.

3.        Iakui Paulus maka gereja, amin pe badia ras ipeserap ibas doni enda nari, tetap merupaken ingan ija dua wilayah gegeh saling tumpang tindih. Kinirajan Dibata ras kinirajan doni. Gereja la banci pulah ibas doni enda nari. Jadi, Paulus la pernah menawarken semacam ingan pelarian Kristen, ia pe la ngataken maka kalak Kristen lit hakna guna ngadili kalak sideban (ay. 9-13).

Sada hal sierbanca sengget nggo ibegi kalak, sierbanca meganjang ukur kalak Korinti e bahkan harus ipersingeti. Ipediatna sada kasus perlua-lua si mekelek terjadi alu lalit ise pe singambatisa. Paulus la ngataken ija nari informasina; ikatakenna bagenda erkiteken nggo jadi rahasia umum maka dauh nari pe ieteh kalak perbahanen sibagenda. Bahasa Junani kerna perlua-lua enda erkawiten ras kata guna erlua-lua, tapi ertina eme pelanggaren seksual ibas bentuk kai pe. Ijenda Paulus erban acuan kubas sada kasus perlua-lua si tertentu, perlua-lua si bage kalak si langa nandai Dibata pe ciga atena, e me: lit kalak si nggeluh erlua-lua ras ndehara bapana, sie lalit tolok ukur moralitasna erkiteken la itandaina sura-sura Dibata. Lit kalak si nggeluh ras ndehara bapana, ertina ernande nguda ia (nande tiri).

Hubungen sumbang e ilarang bahkan ibas undang-undang Romawi; tapi, si lebih penting ka, hal sie rulih-ulih isehken ibas Undang-undang Musa (Im. 18:7, 8; 20:11; Ul. 22:30; 27:20; Kej. 35:22 kasus Ruben). La sieteh kai pe kerna keadan situhuna arah kasus enda. Banci siduga maka bapa arah dilaki e nggo mate, janah diberu si bersangkuten labo kalak Kristen. Paulus la ngerana kerna kesalahenna, seh maka mungkin diberu e eme kalak “darat” janah kalak Kristen la banci ngadili ia (ay. 12-13). Dilaki si terlibat e eme sekalak anggota perpulungen janah harus ipindo man bana pertanggungjawapenna.

          Alu bahasa si tegas, ikataken Paulus: Amin bage pe meganjang ka ukurndu! Peempatkaliken ibas surat enda, kalak Korinti ikataken, “meganjang ukur”. Imegahkenna kedewasanna sebage kalak si erkiniteken, ipemegahna pemetehna si lebih ras kebebasenna. La ia perlu man Paulus guna ngajarken kai si harus ilakokenna.

          Sementara si ngoge surat enda pujikenna dirina jine, Paulus nggo erban keputusen kai si harus ilakoken. Secara badan aku ndauh ibas kam nari, tapi ukurku lit i tengah-tengahndu (bnd. Kol. 2:5), erdahin guna mpepinteri si nggeduk. Paulus tuhu-tuhu la ngadili kalak perdosa e alu ukumen si rasa lalap. Perbahanen kai pe si harus ibuat haruslah lit tujun positif guna mpehuliken si perdosa e (ay. 5). Kai situhuna ikataken Paulus eme maka ia nggo “muat keputusen”, ertina iputuskenna langkah kai si harus ibuatna.

          Masing-masing ungkapen ras makna umum ayat 4 enda jelas; si la jelas eme cara uga ungkapen-ungkapen e erkawiten. Apakah Paulus nggo ngelakoken penilaianna alu kuas Jesus, Tuhanta, ntah kin kalak Korinti harus ngelakoken perbahanen sanga ia pulung ibas gelarNa? Duana secara teologis eme mungkin. Sebaga sekalak rasul Kristus, lit kewajipen Paulus guna ngerana ras ngelakoken tindaken ibas gelar Kristus (2 Tes. 3:6). Tapi la ia isuruh sebage sekalak diktator ibas perpulungen ibas urusen-urusen moral; tindaken harus ibuat kerina perpulungen, janah labo pribadi-pribadi saja. Harus ietehna uga melindungi kiniersadan ras kebadian gereja, janh ndigan ngelakokenca. Harus ilakokenna sanga ia pulung ibas gelar Tuhan. Ibas kebaktin Tuhan reh sebage Juruselamat ras Hakim. Erkiteken perpulungen e eme gereja, kalak sitek sideban terlibat ibas tindaken-tindakenna. Paulus pe pulung radu ras ia ibas kesah sanga ia pulung.

          Kaiten si seri arah ungkapen alu kuasa Jesus, Tuhanta sienda pe situhuna labo jelas. Maksus Paulus mungkin maka kalak Korinti pulung alu pemeteh maka kerehen ibas “gelar” Kristus berarti kuasa guna ngelakoken erkiteken kinidolatenNa. Kemungkinen si lebih mbelin, ungkapen e berhubungen ras ayat 5: alu kuasa Kristus jine, kalak e harus iendesken kalak Korinti ibas gelar Tuhan Jesus man iblis. Ungkapen enda adi sibegi tempa-tempa seh kal kerasna, tapi menurut undang-undang Jahudi kalak e harus ibenteri alu batu seh mate. Sebelumnna Paulus nggo ngataken maka kalak Korinti seharusna ceda atena erkiteken kebenen temanna sada kiniteken (ay. 2); ibas pengertin maka kalak e nggo mate. Amin bage, perpulungen harus ngendesken kalak e man iblis guna sada tujun akhir si positif. Kulana harus ikernepken gelah kesahna banci iselamatken. Alu singkat saja Paulus erban acuan kubas praktek-praktek ras konsep si itandai alu payo kalak singoge suratna, tapi si erbanca mesera man banta pembaca ibas jaman modern enda. Piga-piga bagin nggo ngusulken maka Paulus atena gelah kalak Korinti nehken sumpah nandangi kalak perdosa, sue ras praktek ibas Judaisme. Tapi ungkapen siendesken man iblis (banci ka sioge ibas 1 Tim. 1:20) lalit kesejajarenna ibas praktek-praktek ntah pe rumusen Jahudi ibas hal numpahi. Amin pe, terjeng man Pertua, labo kerina ingan kalak Jahudi ersembah (sinagoge) si nehken larangen ntah pe tindaken si bage.

          Ngkernepken kula haruslah lit tujun si positif, tapi kai? Nggeluh ibas kula berarti nggeluh ibas doni, si ndekah, jaman si ndekah si nggo lewat. Ertina patuh nandangi kuasa dosa, janah upah dosa eme kematen. Nggeluh rikutken kula berarti petembil ras nggeluh rikutken Kesah Dibata. Alu ngendesken kalak perdosa man iblis, perpulungen nehken kai si nggo terjadi: kalak e eme sikerajangen iblis ras doni sindekah, labo jaman simbaru sikerajangen Kristus arah KesahNa. Nggo ipeserapna dirina ibas perpulungen arah dosana jine ndauh sope perpulungen momoken kerna sienda (ay. 11,13). Tapi penungkunenna: uga nge kula e harus ikernepken? Paulus ngerana kerna perluna ngkernepken kula, matekenca. Enda la banci isehi alu kematen secara fisik. Kula sebage pribadi manusia si meganjang ukur ras erdosa ikernepken alu pertobaten ras kiniteken man Kristus si mereken pengalemi dosa. Kesah Si Badia me si mereken kegeluhen simbaru ibas jaman simbaru enda janah mulahi arah kuasa daging. Harus sicatat maka Paulus ngerana kerna kula ras kesah labo ibas pengertin dualisme Junani kerna kula ras tendi. Maksud Paulus maka tujun ngendesken kalak perdosa e man iblis eme gelah ia banci iajuk guna jera erkiteken kuasa dosa si seh kal ngerina. Hasil akhirna, bagi siniarapken, gelah kesahna iselamatken ibas wari pendungi, ibas wari Tuhan. Sebage sekalak perdosa si nggo ialemi, dirina si nggo ipelimbarui e bakal iselamatken guna kegeluhen sirasa lalap. Jadi, amin pe teridah aneh, Paulus ngidah kemungkinen maka Dibata bahkan makeken iblis guna tujun simehuli. Ngkernepken kula mungkin pe mencakup perukuren sideban. Lit hubungen si ndeher antara dosa ras pinakit ibas Padan Sindekah, amin pe misalna labo tiap pinakit banci secara langsung itelusuri mulihi ikataken e dosa. Siidah kuasa dosa ras iblis ibas turi-turin mpelawes setan ibas Kitab-Kitab Injil; Jesus mperehken jaman simbaru alu mpelawes kuasa-kuasa iblis.

          Ibas Padan Sindekah, peristiwa penyelamaten si sentral eme peristiwa Keluaren. Tentu nggo wajar, penulis Padan Simbaru rusur nggambarken keselamaten ibas Kristus alu makeken bahasa ras gambaren Keluaren. Pembebasen arah perbudaken Mesir nari ras peristiwa-peristiwa si erkawiten ras sie, iidah sebage karakter ntah pe awih-awih arah pembebasen simbelin; keselamaten ibas dosa arah kematen Jesus Kristus. Ikawitken Padan Sindekah ras simbaru khususna seh kal wajarna man kalak Kristen si sebelumna eme Jahudi. Tiap perayan Paskah tahunen eme peringeten ras peragaan man Paskah sipemena sanga Tuhan nuruh bangsaNa man biri-biri ras roti si la itama ragi.

          Nina Paulus ibas ayat 6 enda la mehuli meganjang ukur, pasti istilah enda nggo iperhalus. Banci kita erpengakap nggo meganjang ukurna maka kasus hubungen sumbang enda terjeng sada kasus tersendiri si la ncedai ia. Banci kita erpengakap ia kerina nggo tutup mata nandangi masalah enda, alu nehken maka tindaken-tindaken manusia labo tuhu-tuhu menyentuh pribadi rohanina situhu-tuhu. Kai pe masalahna, arah 1 Korinti bindu 5 enda menam mereken izin man bana guna meganjang ukur. Jawapen-jawapen Paulus alu sada ilustrasi sederhana, kebenaren si seharusna nggo jelas; la kin ietehndu lit ije erti si seri alu “tentuna nggo ietehndu”. Ragi si sitik isiarina cimpa e kerina. Bahkan sada kasus sada dosa simbelin, adi ipediat, banci mis ncedai kerina perpulungen. Lit kebiasan dosa mpebelang banci pinakit si njajat/menular.

          Paulus labo erban acuan tempa-tempa kubas erbahan roti si biasa ibas rumah tangga. Jelas lit jumlah mbelin kalak simbaru jadi Kristen i Korinti, janah ietehna maka pesta Paskah tahunen eme pesta roti si la itama ragi. Pesta e banci irayaken kenca tiap bagin arah roti si la itama ragi, bahkan potongen si kitikna kal, nggo iambekken ibas rumah nari. Bagi sekalak nande si mbersihken kerina lemari sope wari Paskah, kalak Korinti ipindoken ngambengken ragi sindekah eme dosa gelah ia banci jadi cimpa simbaru. Ibas Judaisme, ragi banci ilambangken sebage dosa. Jadi, Jesus mpersingeti ajar-ajarNa nandangi ragi (ertina, pengajaren palsu) arah kalak Parisi ras Saduki. Ibandingken Paulus aturen si nggo mengketi kubas perpulungen Galati alu ragi si mengancam guna ngeracuni ia janah ngkernepken Berita Si Meriah si tuhu-tuhu. Ijenda me ragi sindekah e seri ras “pribadi sindekah” si nggo itadingken kalak sitek sanga ia iperidiken, janah si lalap ipulahina.

          Uga kalak Korinti banci ngambengken ragi sindekah, sementara ia memang lalit ragina? Ijenda lit contoh simehuli arah sada perintah Berita Si Meriah si ipalasi ibas arahen Berita Si Meriah. Ibas pengertin si lebih sederhana. Labo kebadian e ngenca tujun ibersihken ibas dosa nari; ibereken kebadian ibas Kristus eme titik tolakna. Paulus alu jelas ngataken praduga Berita Si Meriah: Kristus si kin anak biri-biri Paskahta nggo igeleh. Arah kematen biri-biri Paskah, kalak Israel i Mesir nggo iselamatken arah malekat kematen. Kristus eme “biri-biri Dibata” si sempurna “si nasapken dosa doni”. Kalak sitek ietehna maka ia nggo itebus “alu dareh si meherga, eme dareh Kristus si seri bagi dareh anak biri-biri si lalit cacatna”. Arah sie ia jadi kalak badia. Amin bage, tetap denga ia lit ibas jaman sindekah janah harus erjuang ngelawan dosa. Tapi kemenangen idatken labo arah usaha ntah pe keberhasilen manusia, labo arah kepatuhen ibas Taurat, tapi alu ngataken kemenangen Kristus ibas kiniteken.

          Jadi, kalak Kristen harus erpestas alu cara simbaru, sebage bangsa simbaru ibersihken. Ragi sindekah eme bagin arah kegeluhen dosa erkiteken sie ia nggo iselamatken. Sebage “cimpa simbaru” ntah pe roti si la itama ragi, kegeluhenna itandai alu kebenaren. Maksud Paulus eme kerina kegeluhen Kristen haruslah merupaken perayan pemere kebadian Dibata ras kemenangen Kristus nandangi dosa; la banci ibatasi ibas sada perayan sada wari ngenca.

          Pesan Paulus gelah ia ula erteman ras kalak perlua-lua. Sada pesan si seri amin pe la identik (bnd. 2 Kor. 6:14). Kalak sitek la banci ndarami teman geluh “”si la seri ras kalak si tek”. Mungkin kalak Korinti nggo salah menafsirken kata-kata rasul e, tempa-tempa ia ngataken maka kerina kalak perdosa harus isilahken ibas kegeluhen tep-tep wari. Paulus njelasken maka ia la ngerana kerna kalak perlua-lua ibas doni enda. Uga mungkin kalak Kristen ndalani kegeluhen si normal alu la bersinggungen ras kalak jahat? Guna nilahken ia, harus itadingkenna doni enda.

          Kai maksud Paulus ijenda: kalak sitek la banci erteman ras kalak singataken dirina Kristen, tapi mpersilahang pendilo Kristenna alu kegeluhen si dem alu dosa alu terang-terangen. Sada daftar singkat kerna kalak perdosa itambahken guna nggambarken macam-macam jelma si ikataken Paulus: perlua-lua, rangap, nembah berhala, pengisak-ngisak, pemabuk, tukang kompas. Kalak si bage si mpersilahang pendilo Kristenna harus isilahken bagi pinakit si njajat/menular. Ibas kalak Jahudi ras Kristen, persadan meja berarti pe persadan pertoton. Man ras-ras kalak sideban eme ungkapen persadan si ndeher. Man ras-ras kalak sideban ibas wilayah kalak si la nandai Tuhan Jesus banci ngelibatken penembahen berhala; eme sebabna penembahen berhala itambahken Paulus ibas daftar dosa. Kalak Kristen bahkan ilarang man ras-ras ras kalak singataken dirina Kristen, tapi ersalah ngelakoken dosa-dosa si bage. Bahkan lebih mehuli man bana guna man ras-ras ras kalak si la tek.

          Ngadili kalak si labo Kristen si la tergolong anggota perpulungen labo urusen Paulus ntah pe kalak Kristen sidebanna. Uga mungkin kalak Kristen ngadili ia si la banci iarapken meteh sura-sura Dibata, janah si lalit pengalamen ras kekelengen si mpebadiaken arah Dibata? Sebage “kalak si labo Kristen”, la ietehna rahasia Kinirajan Dibata.

          Kalak Kristen idilo guna mbedaken antara si mehuli ras si jahat, antara kebadian ras dosa, khususna ibas lingkungenna jine. PengadilenNa nggo erdahin ibas kegeluhen enda, tapi keputusen pendungiNa bakal isehken ibas wari pendungi. Jadi, kesimpulenna eme maka kalak Kristen harus mpelawes kalak si ngelakoken kejahaten ibas lingkungenna jine, labo terjeng kalak si ersalah erkiteken ngelakoken hubungen sumbang, tapi kerina kalak si terang-terangen erdosa. Tindaken si bage lalit hubungenna alu balas dendam, ntah pe alu sikap meganjang ukur janah ngadili nandangi kalak perdosa. Disiplin si bage lit lalap dua tujun ibas sie: keselamaten akhir man kalak perdosa, janah kebadian perpulungen si harus lit nandaken kesaksinna man doni. Erkiteken, uga mungkin perpulungen mberitaken kemenangen Kristus adi la ia nggeluh sebage anak Dibata si badia?

Pdt. Andreas Pranata Meliala, S.Th

GBKP Rg. Cibinong

Info Kontak

GBKP Klasis Jakarta - Kalimantan
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate