Suplemen PA Mamre : Epesus 5 : 14-16 ; Tgl 19-25 Agustus 2018
Ogen : Epesus 5: 14-16
Tema : “Nggeluh Ibas Terang”
I. Kata Perlebe
Mungkin rukur kita, uga nge kalak si mbaru tek man Kristus banci erdalan ibas kepentaren Dibata? Ma harus nge kita enda turah? Jadi kalak Kristen si pentar perlu waktu si ndekah. Penungkunen-penungkunen si bagenda rupana tuhu-tuhu salah, erkiteken bahan PA si jadi oratenta sendah la ncidahken man kalak Kristen si mbaru, tapi Paulus atena ngataken uga nggeluh sebage kalak si nggo iselamatken. Surat Paulus man perpulungen Epesus isina kerna uga rencana Tuhan guna mpersadaken kerina tinepa baik i surga bagepe i doni janah Jesus e sebage pemimpinna. Paulus njelasken persadan e terjadi erkiteken Dibata si nggo milih bangsaNa, ngalemisa ras mbebaskenca ibas Jesus ras ipeteguhi ibas Kesah Si Badia. Paulus ngajuk tiap kalak Kristen gelah nggeluh ibas terang. Terang eme sada hal si teridah jelas, la terbuni. Terang la pernah italuken gelap.
II. Tafsiren/Isi
Ijenda Paulus ngataken, “Medakkenlah, o, kam si tunduh, janah kekekenlah ibas si mate nari!”. Ibas ayat 14 enda lit kata “medakkenlah” janah enda merupaken kata si penting. Kata “medakkenlah” ncidahken kita nggo “nggeluh” janah adi kita “nggeluh” sie berarti lit ibas kita kesadaren. Adi kita nggo sadar emaka banci me kita keke. Kenca keke emaka banci me kita erdahin janah Kristus banci ersinalsal ibas kegeluhenta. Sayangna, melala kalak ngataken dirina Kristen bahkan nggo ndekah ia Kristen tapi kegeluhenna la ersinalsal i tengah-tengah doni enda bahkan terbaba ia ibas pengaruh si la mehuli. Perpulungen si nggeluh, si medak ras si keke ngenca banci ngidah sinalsal terang Kristus ibas kegelapen.
Ijenda ikataken Paulus ka, “ersinalsal me Kristus ku babondu”. Ertina gelah Kristus ersinalsal ibas kegeluhen perpulungen labo sada hal si mesunah. Enda me sebabna perpulungen si nggo iselamatken harus mbages iukurina piga-piga hal: pemena, perpulungen perlu mperdiateken lagu langkahna. Ertina la banci nggeluh alu sembarangen. Ola nggeluh bagi kalak motu. Kalak motu ijenda labo berarti kalak si IQ-na rendah. Lang! Tapi kalak si la mbiar man Dibata. Secara kognitif memang tehna kerna Tuhan e bahkan mungkin lit ibas ia pemeteh kerna Taurat si cukup mehuli tapi justru arah perbahanenna la icidahkenna uga kekelengen Dibata. Emaka seterus ikataken Paulus nggeluhlah bagi kalak pentar. Kalak pentar ijenda harus si kaitken ibas Padan Sindekah. Ibas Padan Sindekah kalak pentar rusur kal ikaitken “erkemalangen man Dibata”. Kalak si erkemalangen man Dibata, ibas geluhna pasti lit ibas ia biak megermet guna megiken sora Dibata. Jadi kalak si pentar ijenda eme kalak si ngehamati Dibata labo arah perukurenna saja tapi pe ibas pusuhna ras perbahanenna. Enda me salah sada perbedan antara filsafat Junani ras Filsafat Ibrani. Ibas filsafat Junani lebih itekanken ibas aspek teori sedangken ibas konsep Ibrani filsafat lebih ncidahken kerna perbahanen. Jadi, adi rusur sibegi “guna ndatken pemeteh, si pemena si la banci lalit ibas kalak eme mehamat dingen erkemalangen man TUHAN, ntah pe bahasa Indonesia permulaan hikmat adalah takut akan Tuhan”. Enda ncidahken aspek perbahanen manusia iadepen Tuhan. Jadi kalak si pentar labo terjeng lit ibas ia pemeteh kerna Dibata saja tapi pe ngehamati Dibata ibas kerina perbahanenna termasuk ibas ngerencanaken ras mengarahken kerina tujun geluhna sue ras sura-sura Tuhan ras iterus pimpinen Tuhan. Peduaken, pergunaken tiap kesempaten si ibereken Tuhan. Istilah waktu ibas ayat 16 ijenda ncidahken kerna kesempaten. Ibas cakap Junani la make kata “kronos” tapi “kairos”. Jadi ibas ayat 16 enda ngatakenca man banta “pergunakenlah kesempaten si lit ibas kam alu mehuli”. Ibas dongen Junani kesempaten igambarken ras dewa kesempaten si lit bukna i lebe. Janah dewa kesempaten e lit kabengna i nahena adi erlumba kiam tentu talu kita. Jadi sada ngenca cara uga kita banci nangkap dewa kesempaten e harus sitimai seh dewa kesempaten e reh emaka sitarik bukna. Kita harus tuhu-tuhu makeken kesempaten e. Sitik saja kita terlambat lanai banci sitangkap. Ibas bagin enda secara singkatna guna mendorong kita uga kita makeken tiap kesempaten si ibereken Tuhan alu mehuli. Kesempaten ijenda banci mencakup mbue aspek, misalna kesempaten ngelai, PI, rsd. Labo sie saja bahkan ikataken Paulus maka wari-wari enda la kap mehuli. Secara umur banci si idah maka wari-wari sidalani kita mbue kal potensi guna erban kejahaten. Sitik saja kita celus banci kita erdosa. Secara khusus ibas masa kegeluhen Paulus, perpulungen Epesus sangana ngadapi peniksan. Gelah Kristus ersinalsal labo sada hal si mesunah. Idatkenna tantangen. Ibas kondisi sibagenda Paulus ngataken ersinalsallah terangndu. La mesunah kecuali ipakekenna tiap kesempaten si lit amin pe wari-wari e la mehuli.
III. Pengkenaina
Maun-maun mungkin kita tergoda guna ngikuti “gaya hidup” la ras Tuhan erkiteken terbaba nilai-nilai sekuler tiap wari. Mungkin si hibur dirinta alu alasen maka tetap denga kita reh ku kebaktin minggu, tetap denga sioge Pustaka ntah pe ertoto, tapi lenga ncidahken buah kiniulin, keadilen ras kebenaren, maka kemungkinen kegelapen sangana ngkuasai terang si lit ibas dirinta. Reh dekahna reh benena terang e. Erkiteken adi kegeluhen kalak Kristen la menghasilken buah terang maka kalak sideban si tetap denga nggeluh ibas kegelapen labo idahna kerehen terang Kristus ibas doni enda. Sebalikna kalak sideban pasti nggejapken terang Kristus e adi sicidahken buahta erkiniteken e. Erkiteken sie, Kata Dibata ngajarken kita guna nggeluh ibas biak metenget ras megermet bagepe erjaga-jaga. Kegeluhen sibagena merluken kengasupen guna mbedaken apai benar apai salah, janah pe nadingken sura-sura jahat, janah secara aktif ngayaki kebadian. Kita harus terus erjaga-jaga gelah la papak ibas kegelapen doni enda. Kemalemen ate simbelin anak-anak terang eme jadi pewaris Kinirajan Dibata. Enda me sebabna pewaris Kinirajan Dibata la pernah ngadi guna nerangi kegelapen arah perbahanen-perbahanenna si ncidahken terang.
Gundari kita eme terang, erkiteken sie nggeluhlah sebage anak-anak terang. Terang iperluken manusia. Adi lit ibas gelap, si idarami manusia pemenana kal eme terang. Ibas kegelapen kerina aktivitas manusia rempet ngadi, la nerusken perdalan erkiteken la ngidah kai pe. Sebage terang kita harus ngasup njadiken kalak sideban ngidah kebenaren. Adi sekalak lit ibas kegelapen, maka lanai tehna kuja pe, kerina tumburina. Ngidah si bage kita harus terus ngelakoken fungsita sebage anak-anak terang.
Pdt. Andreas Pranata S. Meliala, S.Th
(GBKP RG. Cibinong)