Suplemen PJJ : 1 Johanes 4 : 16b -12 : Tgl 11-17 Oktober 2020
Ogen : 1 Johanes 4:16b-21
Thema : “Sehken Kekelengen”
Kekelengen eme salah sada hal si paling mendasar ras terpenting ibas kegeluhen manusia. Guna ndatken kekelengen, kalak nggit ngelakoken kai pe. Guna nehken kekelengen, kalak nggit nggalari erga si mehergana kal. Labo lalit alasenna adi turi-turin kerna kekelengen, sekalak bapa harus ngasamken kesah guna anakna, sekalak dilaki simate guna diberu sikeleng atena. Kekelengen sibagenda eme kekekengen siumum. Dibata mereken kapasitas man kerina jelma guna ngergai, ersura-sura, bagepe ndalanken kekelengen. Kesadaren sebage sesama manusia rusur kal nggo cukup sebage alasen guna sikeleng-kelengen. Hubungen si unik antara dua kalak, ntah hubungen dareh ntah hubungen kekelengen, jadi palas simegegeh guna sikeleng-kelengen.
Perintah utama man manusia eme ngkelengi Dibata ras teman manusia bagi ia ngkelengi dirina jine. Persoalenna, apakah kita nggo ngkelengi alu sempurna? Amin pe sikeleng-kelengen merupaken perbahanen si seharusna lit ibas diri kalak Kristen, kepeken la kerina banci ndalankenca alu sempurna. Mbue kalak ibas ngkelengi enda tanggung-tanggung denga isehkenna kekelengen e. Perbahanen si tanggung-tanggung enda tentu saja ndauh arah cukup. Bahkan lit denga si segat atena temanna manusia.
Kekelengen eme biak Dibata. Jadi adi kita alu intensif ersada ras lit ibas kita hubungen simbages ras Dibata (rembak ras Dibata) arah Kristus maka biak Dibata e pasti maler bagepe jadi warna dominan ibas dirinta. Guna jadi kalak Kristen si produktif ibas mereken buah (kekelengen) guna kemulian Dibata, kita harus leket kempak Kristus, sumber gegeh ibas kegeluhen kinitekenta. Sebab, kekelengen Dibata ibas dirinta pasti menggerakken kita guna ngelitken semangat sikeleng-kelengen. Kalak si ngkelengi tentu upahna mbelin i doni bagepe i surga.
Kai situhuna sierbanca kekelengen e jadi la sempurna? Penulis surat 1 Johanes ngataken maka situhuna kebiaren me si erbanca kekelengen e terambati. Kebiaren eme ancamen simbelin ibas nehken kekelengen. Kekelengen Dibata ibas dirinta tentu banci meneken kebiaren, tentu saja kebiaren si uluna kempak sikap ngeraguken ras la tek nandangi kuasa Dibata. Kekelengen Dibata lalap hadir mereken dame bagepe dame e labo mereken ingan nandangi kebiarenta. Kebiaren eme bagin arah penguasan dosa ibas diri manusia, erkiteken man kalak sitek lanai lit siperlu ibiarken sebab simbelinna kal pe kebiaren enda nggo italuken Kristus eme kematen. Erkiteken sie, man kalak simereken dirina ikuasai Dibata maka ibas dirina nggo lanai lit kebiaren bagepe kearun ate.
Kekelengen Dibata erbanca sudut pandangta nandangi temanta manusia jadi berbeda. Adi lalit kekelengen Dibata, kita terjeng natap temanta manusia sebage musuh (bage me cara iblis mereken pengaruh la mehuli ibas kegeluhenta). Tapi, sanga kita megegeh ras Kristus bagepe lit ibas kita kekelengen Dibata, maka kita bakal natap temanta manusia sebage ayo Dibata si seharusna siergai ras sikelengi alu bulat ukur. Kalak si ngaku ngkelengi Dibata harus teridah arah perbahanen si icidahkenna alu ngkelengi temanna manusia. Perumpaman kalak samaria ncidahken man banta uga kin secara universal si la ibatasi kondisi, situasi, suku ras agama. Ibas kegeluhen siibereken Dibata tiap manusia tinepaNa lit perbedaan. Perbedan si lit e labo guna kita ngadili kalak tapi perbedan silit gelahna min guna saling melengkapi eme alu sikeleng-kelengen.
Salah sada teolog gelarna James Barnett ibahanna sada kajian kerna diakonia alu mbenakenca erban kajian kerna inti gereja sebage persadan pengikut Kristus si la nandai pemisahen antara rohaniawan ras perpulungen; ia kerina idilo ngelai, ngusih Kristus. Pada dasarna diakonia berarti pelayanen ntah pe penampat idorong arah kekelengen; bena-benana bersipat pribadi, kedungenna berkembang jadi komunitas. Ibas pemahamen Padan Sindekah, khususna ibas lingkungen bangsa Israel, ngelai la ipahami sebage sada hal si lalit ertina. Undang-undang keimaman mencakup kininggiten guna saling melayani. Tapi ibas undang-undang Junani-Romawi istilah diakonia lit ije konotasina mpekitik kalak sebab e idahiken sekalak budak. Tapi, ibas Padan Simbaru istilah enda muncul lebih kurang 100 kali, ipakeken terutama guna pelayanen man jelma sinterem, bahkan man si lebih rendah kedudukenna. Pelayanen man kerina manusia ipahami pe sebage pelayanen man Tuhan. Jesus Kristus mereken pengertin ras isi simbaru nandangi istilah enda. Jesus me Diaken simbelin. Alu bage sikap kegeluhen sibenar arah sekalak pengikut Kristus eme sebage sekalak pelayan, diaken, bagi uga icontohken Kristus jine.
Diakonia la terjeng aktivitas ras pelayanen erpalasken hobi, idorong perkuah ate tapi kesadaren maka kita nggo iselamatken Tuhan pelin-pelin erkiteken lias ateNa, emaka kita idorong guna mbagiken ras ndalanken kekelengen man teman manusia. Diakonia merupaken dahin si iendesken Tuhan, man banta; kita idilo guna jadi tanda-tanda penampat ras keselamaten man teman manusia. Jadi, penampat man teman manusia e idorong arah kiniteken ras pengataken bujur man Tuhan. Alu bage kerina sindalanken diakonia sekaligus iingetken gelah menguji motivasina: apakah kerina e tuhu-tuhu merupaken ungkapen kiniteken ras pengataken bujur bagepe guna nampati teman manusia si ilayani, ntah kin terutama guna mpepuasken diri ras ambisi sindalanken diakonia e. Sekalak teolog Van Klinken mencatat piga-piga motivasi, misalna kekelengen man teman manusia, kiniulin, ate mekuah, hubungen emosional, pengataken bujur, rsd. La mesunah menilai apakah kerina enda mehuli ras lang. Tapi menurutna lit dua motivasi si seharusna seh kal megegehna, eme solidaritas ras keadilen. Jurgen Moltmann sendalanen ras Teologi Pengarapen sijadi ciri khas perukuren teologisna nambahken sada motivasi ntah pe gegeh pendorong eme pengarapen. Itegaskenna maka diakonia eme ngikutken Jesus, ibas sudut pandang Kinirajan Dibata si menerobos bengket kubas doni. Diakonia harus jadi dalan kegeluhen si nandakenca kegeluhen perpulungen Kristen, arah sie banci mengatasi perbedan etnis, sosial ras gendes. Perpulungen memang iakui sebage tanda ras antisipasi arah kai si iarapken. Tapi Kinirajan Dibata si menerobos e la banci ibatasi ibas gereja, erkiteken Kesah Dibata bertindak sue ras sura-sura ras padan Dibata simehuli guna kerina tinepa.
Sasaren khusus bahan PJJ enda eme mpeturah gelahna kerina perpulungen mediate nandangi unit-unit pelayanen diakonia ibas gerejanta GBKP. PAK Gelora Kasih, YKPD Alpha Omega, PPOS, Komisi HIV/AIDS & NAPZA, Badan Pusat CUM, YAKES GBKP, Komisi Penanggulangan Bencana, Yayasan Ate Keleng, Pusat Pelatihan Pertanian Organik, Tim Posko Sinabung. Unit-unit pelayanen enda ipake Dibata arah gerejanta lako mpepaler pasu-pasu Dibata man doni enda. Arah enda me banci sigejapken uga kelengna Dibata man banta kerina. Erkiteken sie ergiah-giah ras terbukan min ukur perpulungen muat bagin nampati unit-unit pelayanen diakonia silit ibas gerejanta enda alu ikut notokenca, ndahisa, bagepe nampati ibas dana. Apai kai bas masa pandemi bagenda aksi-aksi sosial banci ka nge ilakoken la gia terban kita reh guna ndahisa sibanlah aksi mpepulung dana ibas runggunta, sektorta, arisenta, rsd guna nehken kekelengen ku unit-unit pelayanen diakonia gerejanta enda.
Guna lebih mbages kita ngerungken kerna thema PJJ enda bagepe pendalankenna ibas kegeluhenta, banci sioge arah kesaksin sekalak teolog eme Henri Jozef Machiel Nouwen. Ikatakenna ibas salah sada tulisenna, “kita tahu bahwa tanpa keheningan, kata-kata kehilangan maknanya. Tanpa mendengarkan, berbicara tak memulihkan. Tanpa jarak, kedekatan tak dapat menyembuhkan”. Selama lebih 20 tahun, Nouwen ngajar ibas piga-piga institusi pendidiken si terkenal, Universitas Notre Dame, Universitas Yale, Universitas Harvard. Sada paksa, sekalak penulis spiritualitas sideban gelarna Jean Vanier nuruh sekalak pernanden guna ndahi Henri Nouwen janah nampati kegeluhen tep-tep wari Henri Nouwen. Sebelumna, Henri Nouwen sempat menulis gelar Jean Vanier si ikagumina ibas sada bukuna, amin pe ia lenga pernah jumpa ras Jean Vanier. Pernanden e tading ibas rumah Henri Nouwen selama piga-piga minggu, ngurusi keperlun Henri Nouwen tep-tep wari. Janah Henri Nouwen lalap nimai kai nge siipesanken Jean Vanier arah kerehen pernanden enda. Tapi, kepeken seh asa minggu terakhir pernanden enda erdahin ras Henri Nouwen lalit kai pe dat Henri Nouwen pesanna ntah pe lalit pernanden e ngata kai pe. Kepeken, kerehen pernanden e jine sijadi pesan siatena ipesehna arah Jean Vanier. Pengalamen enda erbekas kal man Henri Nouwen. Singkat cerita, Nouwen kedungenna erban keputusen guna nadingken karier akademisna situhu-tuhu nggo mantap janah bergabung ia ras komunitas L’Arche Daybreak i Ontario, Kanada. Enda komunitas si khusus ngelai dilaki ras diberu alu disabilitas intelektual, janah tertarik kal akap Henri Nouwen. Ibas ingan enda me ia jumpa ras teman-temanna, eme ia sikin ibas lebe-lebe masyarakat lalap ianggap sebage manusia “la normal” bagepe lalit gunana. Tapi, ibas pertemanenna e, Nouwen ndatken kekelengen Dibata situhu-tuhu. Salah sadana eme pertemanen Nouwen ras sekalak anak perana singgeluh alu disabilitas intelektual si paling parah. Adam Arnett gelarna. Pertemanenna ras Adam kedungenna ibahanna kubas sada buku si erjudul Adam: God’s Beloved. 11 tahun kenca sie kegeluhen Nouwen i L’Arche ngerana kerna makna kegeluhen tep-tep wari raduken ras teman-temanna, khususna Adam, si rusur kal iasingken masyarakat erkiteken ianggap “la normal”. Sada kegeluhen situhu-tuhu mejile. Sada kegeluhen si la efisien, tapi seh kal badiana.
Berkaiten kerna kesaksin Henri Nouwen enda lit sada judul artikel si itulis Philip Yance, “The Hole Ineffiency of Henri Nouwen” ibas majalah Christianity Today tahun 1996. Artikel singkat e merupaken kesaksin Philip Yance kerna kegeluhen ras karya spiritrual Henri Nouwen. Yance tuhu-tuhu terkesan ibas keputusen Nouwen secara radikal guna mereken dirina ras kegeluhenna i komunitas L’Arche bagepe mereken waktuna erjam-jam guna merawat Adam Arnett. Ituliskenna Yance kai sinilakoken Nouwen tiap wari eme mperidi ras mencukur kumis, gosokna ipenna, isurina bukna, negu-negusa sanga ia berusaha man. Perbahanen sederhana si iulih-ulihi e man bana nggo jadi sada peribadahen man Tuhan. Tuhu-tuhu la menarik menurut penatap doni, tapi tuhu-tuhu enda perbahanen badia. Nina Henri Nouwen, “bukan Adam, tapi aku, sindatken manfaat utama arah pertemanen kami”. Singkatna, ibas kondisi fisikna sibage, Adam nggo jadi guru man Nouwen.
Pdt. Andreas Pranata Meliala, S.Th
GBKP Rg. Cibinong