Khotbah Yesaya 55:1-11, Minggu 28 Februari 2016
Introitus :
Jawab Yesus kepadanya :"Barangsiapa minum air ini, ia akan haus lagi, tetapi barangsiapa minum air yang akan Kuberikan kepadanya, ia tidak akan haus untuk selama-lamanya. sebaliknya air yang akan Kuberikan kepadanya, akan menjadi mata air di dalam dirinya, yang terus-menerus memancar sampai kepada hidup yang kekal" (Yohanes 4:13-14)
Bacaan :
1 Kor 10 : 1-13
Thema :
“Seruan untuk turut dalam keselamatan”
Saudara-saudara yang dikasihi Tuhan, dalam permulaan khotbah ini, kami mengajak kita kembali merenungkan syair lagu : “Allah Peduli”
BANYAK PERKARA, YANG TAK DAPAT KUMENGERTI
MENGAPAKAH HARUS TERJADI, DI DALAM KEHIDUPAN INI
SATU PERKARA, YANG KUSIMPAN DALAM HATI
TIADA SATU PUN 'KAN TERJADI, TANPA ALLAH PEDULI
REFF:
ALLAH MENGERTI, ALLAH PEDULI
SEGALA PERSOALAN YANG KITA HADAPI
TAK AKAN PERNAH DIBIARKANNYA, KUBERGUMUL SENDIRI
S'BAB ALLAH MENGERTI
(jika memungkinkan nyanyian ini dinyanyikan bersama).
BANYAK PERKARA, YANG TAK DAPAT KUMENGERTI
MENGAPAKAH HARUS TERJADI, DI DALAM KEHIDUPAN INI
SATU PERKARA, YANG KUSIMPAN DALAM HATI
TIADA SATU PUN 'KAN TERJADI, TANPA ALLAH PEDULI
REFF:
ALLAH MENGERTI, ALLAH PEDULI
SEGALA PERSOALAN YANG KITA HADAPI
TAK AKAN PERNAH DIBIARKANNYA, KUBERGUMUL SENDIRI
S'BAB ALLAH MENGERTI
(jika memungkinkan nyanyian ini dinyanyikan bersama).
Suplemen PA Mamre tanggal 06-12 Maret 2016, ogen I Korintus 16:13-16
Thema :
”Mamre Si Erjaga-jaga”
Kata Perlebe
Lit pribahasa nina “Lukahen mbangun asangken ngerawatsa”. Tentuna pribahasa enda jadi erkite- kiteken pengamaten si terjadi isekitarta, umpamana ibas mbangun dalan, kenca enggo jadi megati lanai iperdiateken perawatenna. Perawaten e me hal si penting guna mpertahanken keawetenna ras gelah tujun si jadi alasen pembangunen e tetap jadi perayaken, la ndempar ku tujun hal hal si deban si sia-sia, janah adi banci arah perawaten banci pe ikembangken ku melala tujun si terulin. Ibas kerina pembangunen, entah e pembangunen bangunen, dalan ras sidebanna, pembangunen organisasi, pembangunen jabu, pembangunen gereja ras sidebanna adi la irawat labo banci awet, kwalitasna pasti menurun ras la tepat sasaren.
Pembahasen teks
Perpulungen Korinti e me perpulungen bekas panteken Rasul Paulus. Sebage Rasul si ertanggung jawab maka kenca perpulungen e ipantekina la ia lupa ngerawatsa ras ngusahken kemajun perpulungen e. Erkiteken si e, aminna pe ia i Epesus (16:8) lalap nge idahikenna kemajun perpulungen Korinti, e me arah ndatken berita kerna perdalanen pelayanen ras persolen persoalen ibas perpulungen e, gelah banci isampatina. Erkiteken si e, adi si perdiateken surat Rasul Paulus si pemena cukup gedang ras komplit (lit ka suratna si peduken). Melala perbeben ras persoalen si jadi ibas perpulungen e, guna ndungisa Rasul Paulus muat bagin alu mereken nasehat ras pengajaren. Secara garis besar isi surat Rasul Paulus si pemena e me; njawab masalah perpecahen ibas perpulungen (1:10-4:21), kerna perjabun (5:1-7, 40), kerna kalak Kristen ras kalak perbegu (8:1-11:1), kerna kegeluhen perpulungen ras kebaktin (11:2-14:40), pengajaren kerna kekeken Kristus ras kekeken kalak si tek ibas si mate nari (15:1-58), kerna erdiakonia, nehken persembahen guna nampati kalak kristen si i Judea(16:14) ras ibas bagin penutup suratna isehkenna himbauan himbawan gelah perpulungen metenget ras mediate, nggit mere penampat man serayan Tuhan si isuruhna reh ku perpulungen e guna nerusken pelayanen si enggo ibenakenna.
Ibas kata pendungi suratna e Rasul Paulus mere nasehat gelah:
- Erjaga-jaga; si biasana erjaga jaga e me pasuken erkiteken situasi la aman. Kegeluhen perpulungen e la pernah aman, Rasul Paulus erpengakap kenca itadingkenna perpulungen e lit penyusup si bengket bagi serigala si merawa guna encedaken perpulungen (bdg. Perb. Rasul 20:29) gelah perpulungen merap ras serap-serap. Situasi la aman e pe banci rehna arah perpulungen e nari erkiteken perayaken kepentingen pribadi entah pemeteh si kurang.
- Tetap erkiniteken; semangat erkiniteken perpulungen la tetap, banci surut entah berubah setia. Banci ka pe lit si mundur (murtad) ibas kiniteken e nari erkite-kiteken la megegeh ngalaken persoalen geluh entah pe mundur ibas perpulungen e nari erkiteken la teralokenna sikap teman sada perpulungen entah kebijaken tertentu. Erkiniteken banci tetap adi tetap lit kesetian man Dibata, ndalanken tanggung jawab nggeluh erkiniteken, tutus kebaktin, ngoge (mpelajari) Kata Dibata, ertoto, ndalanken kekelengen ras sidebanna.
- Bagi dilakilah kam; “..emaka erperanglah bagi dilaki” (1 Samuel 4:9). Kata sindiran bagi dilakilah kam labo kata kata si umum ibelasken. si biasana mbelasken kata kata e eme kalak si mbelin (erwibawa) man kalak si ianggap kurang kesetianna ras percikcik ncidahken kebenaren. Umpamana bagi ibas bahan PA-nta minggu si lewat asum Job erperkara ras Dibata erkiteken kecerobahenna erkiniteken, e maka nina Dibata man bana “O Job, adi dilaki kin kam tuhu...” (Job 40:7). Kata kata bagi dilakilah kam merupaken pengajuk si agak kasar (keras) gelah perpulungen tegas ibas ndalanken kinitekenna, pang ras nggit muat resiko berkorban guna tujun si benar, la kiam ibas masalah nari, labo ndarami zona nyaman tapi ngelibatken diri jadi pahlawan iman ndungi perbeben si lit.
- Megenggeng; sedekah erjuang pasti lit perbeben si man alanken, lit kinisuin. Ibas si e ula cengeng sabab ngandung entah serko serko labo ndungi masalah. Alokenlan kinisuin e tapi ula lalap mengeluh, megenggenglah ngalakenca. “Janah katakenlah bujur man Dibata i bas si kugapana pe”
- Kasa kai si ilakokenndu bahanlah e alu ate keleng; nggeluh kekristenen e arus dem alu kinipangen, pantang mundur ras ula nggit gagal utamana ula nggit gagal ibas erkeleng ate. (bdg 1 Kor 13:1-13)
Aplikasi ras Renungen
Cukup mehuli pertumbuhen gerejanta GBKP, bagi si idah ibas inganta sekalak-sekalak. Tapi amin bage gia gerejanta langa bo pulah ibas erbage-bage permasalahen nari. Penungkunenna tanggung jawab ise kin ndungisa persoalen e, persoalen keuangen, utang si langa tergalari, pembangunen si langa terdungi, program si arus ievaluasi, mpersiapken program guna waktu si reh, persoalen ajaren, perpecahen ibas perpulungen, etika, sosial, kesehaten ras sidebanna? Perlu si renungken piga-piga kuan kuan kalak karo nina “Adi la beluh pehuliken ncedai lah gia ula”. “Sepuluh pande kudin talu ibahan sekalak pande kah-kah”. “Ula min bagi perlangi katak, nina: Megembur gia ku tadingken labo kuranaken si penting aku seh ku lepar” “Si la ngukurken page lapat” ras si debanna. Kuan kuan e isehken man kalak si la mediate, si ncedai kiniersadan ibas jelma si enterem ras kalak si ngukurken bana saja la ngukurken ras la ndahiken kedamen man kalak sideban.
Bagi Rasul Paulus min kita, bagi Istepanus min kita ras bagi kegeluhen perpulungen si pemena min kita, perbahan ate keleng man perpulungen ras perbahan mbiar man Dibata emaka iberekenna perhatinna guna mperdiateken persoalen persoalen si turah ibas perpulungen. Semangat membangunta bagi si ilakoken Rasul Paulus man perpulungen korinti min, aminna ia i Epesus nari i idahna kai si terjadi ras kai si iperluken perpulungen e. Erkiteken mediate ras kepate ia, persoalen ibas ingan si ndauh pe nggit ia njadiken dirina sumber dame. Adi la mediate, masalah si ilebe-lebe mata pe la i idah, janah adi i idah labo lit kininggiten terlibat ndungisa. E maka ula min kurang kekelengenta maka banci kita mediate ras nggit erkorban ngeluangken waktunta, pikirenta, pemetehta, kinilitenta ras sidebanna alu tulus. Nggit pe kita mbabai isi jabunta jadi model (teladan) bagi perpulungen si pemena ibas erkiniteken, bagi si ilakoken Istepanus ras isi jabuna.
pdt.ewgm.sitelusada-bekasi
Suplemen PA Mamre tanggal 28 Februari-05 Maret 2016, ogen Job 40:6-10
Thema :
”Ngangkai Karakter Mamre”
Kata Perlebe
Keadan si lebih baik megati erbahanca lit kalak meganjang rukur; iakapna maka ia me jelma si metunggungna. Anggap enteng ia man kalak, la ia ngasup ngergaken kalak aminna pe ndauh belinen ras hebaten kalak e asa ia. Tapi adi kalak si meganjang rukur e rempet ndabuh erkiteken sada sada hal, umpamana musibah tertentu si erbahanca kebangganna keri kerina, megati labo teralo-alosa, menurutna nginget jore geluhna labo pantas ia mengalami musibah e, protes ras mberontak me ibas ukurna. Bagem terjadi perubahen karakter sesekalak erkiteken enggo ia hebat tapi dungna lanai ergegeh maka kai pe banci saja ilakokenna sebagai pembelan dirina, sabab lanai itandaina bana, lanai itandaina kalak si deban erkiteken lanai itandaina Dibata.
Pembahasen teks
Job e me sekalak bapa si hebat luar biasa; bayak, erkiniteken ras ijagaina kal keselamaten isi jabuna. Dibata pe mbanggaken ia man si iblis nina “La lit sekalak pe ibabo doni si bagi ia (Job) patuhna ras ulina. Isembahna aku janah la lit si jahat ilakokenna.” (1:8). Arah izin Dibata reh me pengujin ilakoken iblis man Job, alu mbuat kerina ertana ras kerina anak-anakna ibas ia nari. Bagepe Job ibahanna enggo sakit sakiten. Keadan bayak-jore janah kerinana mehuli memang banci erbahanca manusia mehuli ibas penembahen ras perbahanena, bagi pendapat si iblis (1:9-11). Tapi labo sada kepastin maka kerina kalak si enggo jore ngasup ncidahken kepatuhenna bagi si Job.
Si jadi pembahasen bahan PA-nta eme turi-turin ibas peristiwa paksa Job ngenanami puncak kiniserana, bene perukurenna si mehuli ndube. Erkiteken Job mprotes Dibata ibas kiniseran si reh man bana, Dibata erperkara ras ia. Isungkun Dibata kehebaten Job sabab ia nuntut ras mpersalahken Dibata kerna kerina perbeben si ialamina. Nina Tuhan ngaloisa “Job, kam ngelawan bangKu, Dibata si Mada Kuasa, nggit kam genduari talu, tah itoganndu denga atendu Aku?” (40:1). Arah angin si meter nari erjabab Tuhan man Job “O Job, adi dilaki kin kam.., pang kam ngatakenca maka aku la bujur, ...nalahken Aku gelah teridah kam benar? Megegeh kin kam bagi Aku? Banci kin soranNdu erlenggur bagi sorangKu? Di bage oseilah dage banndu salu kemulian ras kedolaten, uisi banndu salu kehamaten ras kehagan.” Seterusna Tuhan nuruh Job mbuktiken kehebatenna e alu naluken kalak si meganjang rukur, mpeteruksa, ngeripukkenca, nanemkenca ku teruh taneh, naluken kuda nil (40:1-24) ras naluken buaya lewiatan tinepa Dibata si megegeh (41:1-34). Mbegi penungkunen Dibata e maka dungna isadari Job kesalahen ras kinilatunggungenna iadep-adepen Dibata nina “Genduari kueteh TUHAN, maka kai pe ngasup kam ngelakokenca kai si isuranNdu seh kerina. ...pemetehku labo lit. ...kucakapken si la kuerti. Pemetehku kerna kam terjeng si ituriken kalak ngenca...perbahan si e mela kal kuakap kerna kai si enggo kubelasken, erkadiola aku, emaka kundul aku ibas abu dapur ras abu taneh.” (42:1-6).
Kalimat penungkunen si pemena si isehken Dibata man Job “Adi dilaki kin kam tuhu”. Penungkunen Dibata e nuruh Job membuktiken kehebatenna mbandingkensa ras kuasa Dibata. Bahasa anak muda jaman si gundari “Jangan omong doang..., buktikan!” Dibata nuruh Job mbuktiken kinilabujurenNa bagi si ipersoken Job. Bagepe Dibata nuruh Job ncidahken kemulianna, kedolatenna, kehamaten ras kehaganna. Kerna tuntuten Dibata e labo lit kengasupen Job mbuktikenca; sabab labo lit kemulian, kedolaten, kehamaten ras kehagan manusia adi la kin Dibata si merekenca. Manusia tanpa Dibata labo banci mulia, erdolat ras labo lit kehamaten ras kehaganna. Erga entah pe kwalitas geluh manusia lit ibas kengasupenna mpermuliaken Dibata, arah kesetianna man Dibata ibas ngaloken kerina si jadi man bana.
Selaku bapa si erkiniteken man Dibata ibas kesalahenna enggo tangkas, Job melukah man ajarenken, melukah man katanken, nggit mbegiken kata, e maka nggit ia pehuliken pendapat ras perukurenna; ipeterukna bana alu cara ngakui kerina kesalahenna ras kundul ia ibas abu dapur ras abu taneh sebagai simbol ngataken labo lit sitik pe erga geluhna, ia hina (abu simbol kehinaan), meteruk ras adi la kin iembusken Dibata kesah kegeluhen e (bagi ibas turi-turin Dibata nepa manusia si pemena) abu kap ngenca ia.
Aplikasi ras Renungen
Maun jadi ibas manusia hanya memiliki mental siap sedia jadi pemenang tapi la ngasup ngalo ngalo adi ia talu. Adi kalak si bage ngikuti turnamen entah pe pertandingen, adi ia menang teridah kal keriahenna, bangga kal ia, tapi adi ia talu e mis merawa, protes seh maun nggit pe ngelakoken kekerasen erkiten la akapna pas ia si kalah. Jadi pemenang atena lalap, banci kin bage?
Bagem lebih kurang si jadi ibas pengalamen geluh Job; asum ia ibas kelimpahen tuhu –tuhu teridah kal kehebatenna, luar biasana ibas kerina kini ulin, tapi ibas reh percuban, la ia ngasup ngalokenca, nembeh ras erperkara ia ras Dibata. Lanai isadarina maka kerina si ialokenna rehna ibas Dibata nari ras kerina si lit ibas ia tetap kap Dibata empuna. Jadi ate-ate Dibata kap adi ibuatna ateNa. Adi isadari Job Dibata kap empuna si lit ibas ia, tentu ngasup min ndai ia ngalokenca kiniseran ras kinisuina ibas Dibata muat kerina sinasa lit ibas ia. Kepatuhenna man Dibata arusna min labo itentuken pasu pasu si ialoken, tapi pe aminna kiniliten e pe ibuat Dibata arusna tetap min patuh ras mpermuliaken Dibata.
Labo banci manusia mbenarken dirina ilebe lebe Dibata, bagi si tersurat ibas Roma 3:10 “Lalit ise pe si bujur ilebe-lebe Dibata”. Ise pe labo banci menang erperkara ras Dibata. Kebenaren manusia labo ngasup ngalaken kebenaren ras kemulian Dibata. Erkiteken si e sebage Mamre si sadari min maka Dibata-lah si bahan jadi fokus kegeluhenta. Kalak si njadiken dirina jadi fokus kegeluhenna ibas muat keputusen ras perbahanenna erpalasken pertimbangen kai si cocok iakapna, e maka labo ia ngasup ngertiken hal hal si jadi man bana adi la bagi ukurna, labo teralokenna, kesusahenna megati ertambah –tambah. Persoalen si kitik pe jadi mbelin man bana. Lain ras kalak si njadiken Dibata fokus geluhna; maka keriahenna e me mpermuliaken Dibata, igejapkenna gegeh Dibata ngarak ngarak kegeluhenna, emosina stabil, megenggeng ia ibas ngalaken percuban, seh maka kerina persoalen iangkana lit ujungna ibas kemenangen.
Kalak si fokus ku dirina labo banci tetap kinitekenna, emosina ras kedamen geluhna. Situasi si berubah ubah mpengaruhi penandaina kerna Dibata, penandai ras pengharganna man isi jabuna ras teman manusia. Ibas kesalahen si ilakokenna cenderung carana ndungi masalahna bagi cara Adam ras Hawa ibas turi turin ia ndabuh ku bas dosa, ibas Dibata reh ndahi ia; isadarina kesalahenna tapi labo ia ngasup ndungi permasalahenna alu ngakui kesalahenna saja, tapi pe ibas ia ngakui kesalahenna isalahkenna ka kalak si deban guna membenarken dirina.
Kalak si fokus ku dirina labo banci tetap kinitekenna, emosina ras kedamen geluhna. Situasi si berubah ubah mpengaruhi penandaina kerna Dibata, penandai ras pengharganna man isi jabuna ras teman manusia. Ibas kesalahen si ilakokenna cenderung carana ndungi masalahna bagi cara Adam ras Hawa ibas turi turin ia ndabuh ku bas dosa, ibas Dibata reh ndahi ia; isadarina kesalahenna tapi labo ia ngasup ndungi permasalahenna alu ngakui kesalahenna saja, tapi pe ibas ia ngakui kesalahenna isalahkenna ka kalak si deban guna membenarken dirina.
pdt.ewgm.sitelusada-bekasi