Suplemen PA Moria : 1Raja-raja 19 : 1-18 ; Tgl 21-27 Juni 2020

Ogen : 1 Raja-Raja 19: 1-18

Thema :  “Tetapken Ukurndu, Kekekenlah!”

Erpalasken cerita Nabi Elia ibas telu lokasi (Deleng Karmel, padang gurun, ras Deleng Horeb), sieteh me telu kesaksin kerna telu dahin Dibata si berbeda. Teluna ngajarken kita cara guna memahami Dibata si ngelebihi kerna definisi, doktrin, ras pemeteh manusia.

Nggeluh enda memang aneh. Maun-maun banci kita bage kal biarna nandangi sada hal simehuli si mungkin man piga-piga kalak la ia mbiar, tapi kita nggo mbiar, bagepe sebalikna, pang nandangi sada hal si erbanca mbiar kalak sideban. Lit cerita kerna empat diberu arah empat generasi. Diberu arah generasi sipeteluken si nuriken cerita enda. “Nenekku paling suka bepergian dengan menaiki kereta kuda, tetapi paling takut jika harus naik mobil. Ibuku, ke mana-mana selalu naik mobil, tetapi tidak pernah mau naik pesawat bolang-baling. Aku sendiri, suka sekali naik pesawat bolang-baling, tetapi rasanya ngeri kalau harus naik pesawat jet. Nah, anak gadisku, pekerjaannya membutuhkan ia untuk naik pesawat jet ke mana-mana. Ia menikmatinya, tetapi ia paling takut jika harus naik kereta kuda”. Lit ka cerita kerna sekalak petinju si seh kal pangna melindungi rondongna arah gangguan anak perana iseng, piga pe jumlahna. Tapi, kepeken ia pe mbiar ngidah menci.

Emaka mari siperdiateken ibas Suplemen PA Moria enda kesaksin dahin Dibata sipemena eme: Dibata deleng Horeb. Mari siidah kegeluhen sekalak nabi gelarna Elia. Ibas 1 Raja-Raja 18-20 ituriken uga Elia bage kal pangna, la ia mbiar, ngelawan 450 nabi Baal i Deleng Karmel. Enda la main-main. Enda urusen nggeluh ntah mate. Lebih asa sie, enda urusen Dibata si harus iteki kerina rakyat Israel. Elia sekalak saja naluken 450 nabi Baal. 1 Raja-Raja 18:40 nuriken, 450 nabi Baal e kedungenna igeleh Elia. Tentu, bicara talu Elia, la banci ibayangken jadi kai me Elia e? Elia eme sekalak nabi si luar biasa, perpang, la ia mbiar ngadapi kematen, janah la aru atena ngadapi musuh bage kal buena. Elia versi deleng Karmel si luar biasa e situhuna mberitaken ntah pe menggambarken Dibata versi deleng Karmel, si ngasup ngelakoken pendahin-pendahin simbelin. Dibata sibagenda me simbue idarami kalak, si erbabahan KKR Penyembuhan rohani si kin lalap mbue reh jelma guna ndahisa. Dibata si ngelebihi sakit-pinakit, mengatasi ketidakmungkinan alamiah, bagepe ngelewati jangkauan rasionalitas manusia. Kalak Kristen si terjeng erngena ate nandangi gambaren Dibata sibagenda situhuna terjeng njadiken Kekristenan bagi sada Disneyland Spiritual. Kuasa Dibata si supranatural e lalap itekanken alu berlebihen, seh maka adi sie la terjadi Dibata pe ianggap la hadir. Emaka, kalak Kristen ipaksa gelah banci berbahasa Roh, ernubuat si ibahan-bahani padahal ah ndai labo bernubuat tapi “lu-buat”.

Mari ka siperdiateken ibas Suplemen PA Moria enda kesaksin dahin Dibata sipeduaken eme: Dibata Padang Gurun. Sidatken me sada cerita si menarik ibas 1 Raja-Raja 19:1-8. Ije isuratken kerna Isebel, sekalak ratu, si mengancam guna munuh Elia. Bage kal biarna Elia seh maka kiam ia ku padang gurun. Memang Elia tuhu-tuhu luar biasa sanga munuh 450 nabi Baal, tapi gundari sanga ngadapi Isebel, seh kal ia biarna. Ibas ayat 4 ikatakenna, “Enggo me TUHAN, buatlah kesahku; madin me aku mate!”. Emaka terpedem me Elia ibas keadan depresi ras frustasi. Emaka, kai sinilakoken Dibata? Dibata alu dem kuasa ipegaraNa persembahen tutungen si ibencahi alu lau, gundari isuruhNa malekatNa guna mpemedak Elia bagepe mberesa ia man. Adi siidah sepele kal sinilakoken Dibata enda. Terjeng man. Lalit tanda-tanda sengget ije. Elia versi padang gurun si depresi ras frustasi enda gundari iperkuanken Dibata versi padang gurun. Dibata simpekena-kena ras mereken matawari man kerina jelma. Enda me Dibata mereken roti/pangan tep-tep wari. Kai tujun Dibata mereken pangan man Elia? Ayat 7 ikataken ije, gelah Elia lit gegehna guna ndalani perdalanen sindauh. Sekalak teolog Asia Kosuke Koyama ngataken Dibata sibagenda eme “Three mile an hour God” (Allah yang berjalan tiga mil per jam). Tiga mil (4,8 kilometer) per jam adalah kecepatan seseorang berjalan kaki. Dibata si erdalan nahe. Dibata si ikut erdalan ras bangsa Israel i padang gurun. Dibata si igejapken kita penemaniNa tiap wari. Dibata si mungkin man banta terlalu “biasa-biasa saja”. Tapi, episode padang gurun enda terjeng jeda si kedungenna iterusken alu episode selanjutna: Deleng Horeb. Enda me deleng si seri ras si inangkihi Musa sanga ngaloken pengenehenen Dibata ibas bentuk rambah si la tertutung. Dibata versi deleng Horeb si kuga nge si teridah iadepen Elia?

Mari ka siperdiateken ibas Suplemen PA Moria enda kesaksin dahin Dibata sipeteluken eme:Dibata Deleng Horeb. Ibas ayat 9 isuratken ije Dibata nungkun, “Erkai kam i jenda, Elia?” Dibata nungkun man Elia kerna Elia. Elia eme inti penungkunen Dibata. Tapi, kai jawapen Elia? Ayat 10 ncidahken fakta objektif masalah si ihadapi Elia: Tapi bangsa Israel enggo ngelanggar perpadanenNa ras Kam; iruntuhkenna batar-batarNdu. Aku nari ngenca tading, janah aku pe ibunuhna atena. Tuhu-tuhu enda lalit kaitenna. Penungkunen situhuna eme, “uga keadanndu gundari?” Tapi jawapenna lalap bangsa Israel, bangsa Israel, bangsa Israel. Emaka kai jawapen Dibata nandangi jawapen Elia enda? Ayat 11, “Ndaratken, tedislah kam i lebe-lebengKu i das tampuk deleng enda”. Enda me ia! Idatas deleng ka! Iadepen Tuhan! Seh kal wajarna adi Elia ngarapken pengalamen si seri raduken Tuhan si ialamina sanga ia ngadapi 450 nabi Baal idatas deleng Karmel. Dibata si erkuasa simegegeh e banci erbanca aku megegeh. Payo nge bage? Mis kenca Dibata nuruh Elia ndarat ras tedis idatas deleng. Kenca bage mentas TUHAN, ibahanNa rembus angina kaba-kaba seh maka erbelah ibahanNa uruk-uruk, janah batu iripukkenNa. Tapi TUHAN lalit ibas angin e. Ngadi angin ndai rembus, jenari jadi me linur. Tapi, Dibata lalit ije. Jadi, kuga Dibata hadir? Ayat 12, “kenca nimpet api lit sora medate bagi sora erkusik”. Ije me Dibata hadir. Enda me Dibata si terbuni. Dalam keheningan paling hening, suara tanpa suara, Allah hadir dalam ketidakhadiran.

Blaise Pascal ngataken, “Kekristenan yang menghilangkan iman pada Allah yang tersembunyi adalah Kekristenan yang palsu”. Ia labo Dibata si sibuk kujah-kuje, labo terjeng Dibata simegegeh. Tapi, Dibata si terlalu mbelin seh maka Ia terbuni man banta. Dibata si nggo seh kal jelasna eme Dibata si lebih kitik asangken doktrin kinitekenta ras otakta. Justru erkiteken Ia terbuni, bebas Ia hadir ibas bentuk ras cara kai pe.

Dibata labo objek, uga kin pe belinna Ia. Ia terlalu mbelin guna iertiken ntah pe sibahan teori ras doktrin kerna Ia. Mari sipergermetken cara rukur sibagenda, sisadari ibas keadan frustasi ras depresi, Dibata labo la hadir ibas kuasaNa. Dibata maun-maun milih guna ngelewati gambarenNa situhu-tuhu erkuasa. IdeheriNa bagepe seh kal deherna ras kita seh maka la kita ngasup ngerana kai-kai pe kerna Ia. Ibas titik sibagenda me, salah adi sikataken, “Dibata hadir ibas kegeluhenta”. Sebalikna, “kita hadir ibas pendakep Dibata”. Eme sebabna Elia kedungenna ikataken ibas ayat selanjutna, “itutupina ayona alu jubahna”. Seri sanga Musa i deleng si seri (Deleng Horeb) la ngasup ngidah ayo Dibata. Bedana, kasus Musa, Dibata reh ibas rambah si la tertutung. Ibas kasus Elia, Dibata la hadir arah cara-cara simegegeh e, tapi sora medate bagi sora erkusik. Silence!

Pengalamen hening sibagenda penting kal. Adi siperdiateken kalak Katolik tuhu-tuhu ia menyadari pentingna merenung dalam diam, bagepe nggejapken kerehen Dibata arah keheningan. Kepeken gelah banci kita hening enda pe seh kal serana. Banci kita gelisah. Piga menit denga nge benaken kebaktin ndai pe nggo kita erkusik-kusik. Pustaka ngataken ibas Masmur 37:7a, “Timailah TUHAN alu teneng, sabarlah nimai perbahanenNa”.

Rusur kal kita terlalu sibuk arah kata-katanta seh maka la ngasup megiken sora Dibata ibas keheningan. Sekali jadi ibahan me wawancara kerja guna posisi operator Sandi Morse ibas sada kapal. Ruangen wawancara melala ije kalak si ngelamar dahin e. Seh kal teremna, erkiteken masing-masing ia ngeranai janah nimai panggilen wawancara. Sibuk ia kerina ngeranai seh maka la ibegikenna sora intercom si mpedarat sora bip bip bip, kecuali sekalak pelamar si kundul ia alu teneng bagepe teneng ia nimai. Rempet ia lompat bagepe mengketi ruangen wawancara. Piga-piga menit ndarat ia alu ayo si ceria erkiteken idatkenna pendahin e. Emaka lit piga-piga kalak protes, “aku nge ndai reh leben” Lit ka si ngataken, “kita kerina lenga iwawancarai pe. Uga ka ia nggo ndatken pendahin e?” Ngerana me kalak sindatken pendahin e ndai, “kam kerina situhuna banci ndatken pendahin enda, bicara kundul alu teneng ras begikenndu ndai pesan i intercom”. “Pesan kai?” Nungkun sekalak pelamar. “Pesan ibas sandi morse si ngataken: kalak si pemenana kal megiken pesan enda iarapken bengket kubas ruangen guna ngaloken pendahin enda”.

Wari e idatas deleng Horeb, Elia si nggo mengalami Dibata si luar biasa i deleng Karmel bagepe Dibata si tuhu-tuhu setia i padang gurun, mengalami Dibata situhu-tuhu berbeda eme Dibata si tuhu-tuhu la banci iertiken, Dibata si ngelebihi cara-cara pandang kalak erkiniteken paksa sie. Manusia banci bagepe banci berusaha ngertiken Dibata, tapi tiap kali manusia ngelakokenca, harus me sieteh maka Dibata kepeken lebih asa sie.

Dibata si lalap ianggap hadir arah tanda-tanda sengget, iadepen Elia, gundari justru teridah ibas keheningan. Lit hal luar biasa si terjadi ibas momen sie: Elia menyadari ise Dibata situhu-tuhu janah Elia mengalami pemulihen. Kedungenna, siap ia nerusken tugasna selaku nabi. Dibata bahkan mereken tugas mbaru man bana. Alu kata sideban, perjumpan ras Dibata, alu cara kai pe, la pernah mengijinken kalak guna kiam arah masalahna. Perjumpan ras Dibata mereken kesempaten kentisik man banta guna ngelakoken retret, tapi Dibata la pernah mpediat kita guna kiam arah masalahta. Perjumpan ras Dibata mereken gegeh simbaru guna mengketi mulihken kubas masalah kegeluhen alu semangat, visi, ras sudut pandang simbaru.

Emaka ibas Suplemen PA Moria sekali enda lit 4 hal si itawarken kami si jadi pesan man bandu kerina Moria. Pertama, sidatken me telu kesaksin kerna Dibata. Tek kami kerina isi Pustaka Si Badia bakal mereken kesaksin lebih mbue kerna Dibata. Apakah kita terjeng erngena ate nandangi salah sada gambaren kerna Dibata? Dibata si kuga? Mbue kalak Kristen terjeng erngena ate man Dibata versi deleng Karmel si tuhu-tuhu megegeh ras ngelupaken maka Dibata pe hadir sebage pemelihara kegeluhenta kidekah kita ndalani perdalanen ibas padang gurun, ntah pe Dibata si erbanca kita gelisah si hadir ibas Ia sinik ras keheningan. Peduaken, bahan PA Moria sekali enda malah secara khusus ncidahken seh kal pentingna mengalami kerehen Dibata ibas keheningan, erkiteken rusur ibas situasi hening e, pengalamen erDibata tuhu-tuhu jadi nyata. Kita pe mengalami pemulihen kegeluhen paling nyata. Ibas doni si seh kal gejekna enda (super bising), mulailah kebiasan guna ngergai perjumpan ras Dibata arah keheningan. Peteluken, ula pernah siakap Dibata nadingken kita. Ibas keterbatasenta ngidah bukti kerehen Dibata sibanci igejapken, sibegi, siidah, seh kal mungkinna erkiteken keterbatasenta selaku manusia. Dibatanta eme Imanuel, Dibata ras kita. Sanga siakap Dibata la megiken kita, la kin lah situhuna kita nggo lit ibas pendakep Dibata. Peeempatken, siterakhir kita harus erlajar guna la mendikte Dibata. Adi lang, uga Dibata nggit hadir ras erdahin ibas kegeluhenta? Ingetlah, Dibata e lit, janah kita enda labo Dibata.

Pdt. Andreas Pranata Meliala, S.Th

GBKP Rg. Cibinong