Suplemen PA Moria : Epesus 5 : 15 - 20 ; Tgl 07 - 13 Juni 2020

Ogen : Epesus 5:15-20

Thema : “Terbeluh Makeken Waktu”

Enggo biasa ibas kerina Pengkhotbah guna erban perbedaan antara chronos ras kairos. Ibedakenna duana sebage dua mode waktu. Amin pe duana iterjemahken sebage waktu ibas Bahasa Indonesia, masing-masing lit pengertinna situhu-tuhu berbeda. Chronos ncidahken ibas uruten waktu, detik ras menit, sibanci iukur, sedangken kairos eme waktu siibereken Dibata sebage kesempaten (oppurtunity). Ibas Suplemen PA Moria enda, chronos lebih ndeher ras kai siimaksudken ibas kegeluhenta tep-tep wari (keseharian).

Alu pembedaan e, mbue pengkhotbah lebih mengutamaken kairos asangken chronos. La jarang teks Pustaka Si Badia siipakeken ibas khotbah-khotbah guna erban pembenaren pendapat sie siibuat ibas Epesus 5:15-17: “Emaka perdiatekenlah lagu langkahndu. Ola kam nggeluh bagi kalak motu, tapi bagi kalak pentar min. Pergunakenlah kesempaten si lit ibas kam alu mehuli, sabap wari-wari enda la kap mehuli. Dage ola bodoh, tapi pergemetkenlah kai si ngena ate Tuhan guna idalankenndu”. Ibas telu ayat e, Paulus mpersingeti perpulungen Epesus gelah mperdiateken cara kegeluhenna. Kai si mbedakenca, “kalak pentar” ras “kalak motu” salah sadana eme uga kalak pentar ngasup makeken waktu/wari-wari si lit. Kata waktu/wari-wari ijenda make kata Junani kairos, labo chronos. Si menarik, kata pergunakenlah ibas Bahasa aslina ertina eme “nebusi” (redeeming), tempa-tempa kairos e enggo lanai lit ertina erkiteken wari-wari e jahat.

Jadi, kepentaren sekalak jelma icidahken arah kengasupenna ndatken sura-sura Dibata itengah-tengah erbage-bage sura-sura si jahat. Kepentaren sibagenda me ngelebihi kengasupen makeken waktu (kronologi), tapi pe makeken momen ntah pe kesempaten siibereken Dibata (kairologi). Alu kata sideban, kepentaren nggeluh eme seni ndatken kairos ibas tumpuken chronos. Alu bage, situhuna pemisahen antara kairos ras chronos, bagi ilakoken jelma sinterem, situhuna lalit gunana. Ndatken momen kairos si penting itengah-tengah rutinitas chronos memang penting ras perlu, tapi ibas waktu si seri harus ikataken maka kairos labo banci idatken idarat/diluar chronos. Kairos lalap ia perlu chronos guna hadir ras teridah. Momen-momen penting siidahiken Dibata lalap muat ingan ibas ras melekat ibas, labo idarat kegeluhenta tep-tep wari. Ertina ia hadir ibas kegeluhenta tep-tep wari (keseharian).

Erkiteken sie, tek kami sebage penulis Suplemen PA Moria enda kepentaren nggeluh labo terjeng icidahken arah kengasupenta “makeken kairos”, bagi si isaranken Paulus, tapi pe kengasupenta “makeken chronos”. Bahkan, man kami sebage penulis Suplemen PA Moria enda, si terakhir enda ndai “makeken chronos” rusur kal lebih mesera/susah ilakoken asangken si pertama “makeken kairos”. Kesusahenna eme maka kita la pernah banci mastiken alu tepat apakah si ipakeken kita eme chronos ntah kairos. Sebab, la pernah lit Kairos adi lalit chronos, tapi chronos tetap lit amin pe lalit kairos. Emaka, menurut pendapat kami ibas tulisen enda spiritualitas/kiniteken chronos si sehat si banci erbanca kita dewasa guna lebih pentar ndatken, adi perlu erbahan kairos ibas chronos e. Alu erbahan kairos, labo maksud kami ngatakenca maka kita banci nggancihken Dibata ibas ncidahken kairos. Tapi, tek kami maka kerina chronos e jine eme pemere Dibata. Kita lah, alu dem kiniteken, makeken chronos si tempa-tempa biasa-biasa e nalihkenca jadi Kairos si dem alu makna.

Sope jam mekanik itemuken, manusia ngagak waktu alu menyesuaiken diri kubas geraken alam. Alam jadi jam si nampati manusia ngikuti irama doni enda. Detak jantung manusia berdetak raduken deburen ombak i pantai ntah pe sora sue-sue (jangkrik) si ersora ibas tengah berngi. Manusia ngagak umurna alu mpergermetken geraken matawari si pultak ras sundut. Idatkenna posisina i kerangen ntah pe gurun alu mperdiateken/mpergermetken konstelasi ntah pe tata-bintang i langit.

Tapi, kedungenna, jam mekanik erbanca waktu lit ibas tan manusia. Malahen terlalu teratur. Janah akibatna malah jadi ironis. Manusia lanai jadi sahabat waktu. Iakapna maka gundari ia jadi tuan nandangi waktu. Janah alu cara sie, waktu lanai jadi irama pengiring geraken alam, tapi jadi hamba aktivitas manusia si nggo ndauh terpisah arah alam. Janah perubahen enda reh dekahna reh parahna kenca kemajun teknologi reh dekahna erbanca mpedauh manusia arah doni enda nari.

Salah sada kunci spiritualitas si tep-tep wari eme mulihken erteman ras alam inganta tading enda. Alam enda me situhuna si jadi rumahta ibas ndalani kegeluhen tep-tep wari. Tapi, nggejapken alam pe harus berarti erteman ras waktu sebab arah waktu ras alam me Dibata mereken pangan guna ipan tep-tep wari. Alu sikap Jesus ncidahken kebenaren enda, sanga ia ngajari ajar-ajarNa guna ertoto, “Bereken min man kami nakan cukup ibas wari si sendah enda” (Mat. 6:11), ntah pe ibas versi sideban, “Bereken min man kami nakan cukup tep-tep wari” (Luk. 11:3). Alam me ingan kegeluhen manusia si ibassa Dibata mereken pangan man banta guna bertahan nggeluh. Janah alam enda pe lit waktuna jine. Waktu jadi irama si erbanca jantung alam enda lalap berdetak.

Ibas tanggal 7 Mei 2019, Jean Vanier idilo Dibata ibas umur 90 tahun. Ia me pendiri komunitas L’Arche, si ertina “bahtera”, sada komunitas persahabaten man kalak disabilitas mental. Mungkin lit kita si nandai Henri Nouwen si pernah mereken sisa kegeluhenna guna njadiken dirina jadi teman man kalak disabilitas mental i L’Arche. Keputusen Henri Nouwen e ibuatna erkiteken pengaruh Jean Vanier si seh kal megegehna. Kepeken salah sada erta spiritual arah Jean Vanier si lalap erbanca iinget eme pentingna jadi sekalak si erteman ras waktu. Nina ibas tulisenna: Hari ini, anda hidup di musin dingin; percayalah bahwa musim semi akan tiba. Esok, kuncup-kuncup akan muncul, kemudian bunga-bunga dan buah-buah. Engkau tengah melewati sebuah masa yang buruk. Jangan terlalu mendramatisasi segala hal. Jadilah seorang sahabat waktu. Lihatlah matahari yang bersinar, burung-burung yang berkicau, dan bintang-bintang yang bersinar di waktu malam. Engkau pun adalah bagian semesta ini; engkau pun tengah bertumbuh dan diundang untuk berbuah. Nantikanlah dengan kesabaran. Pertumbuhan membutuhkan waktu.

Menurut kami, dunia modern nggo mengubah manusia arah “sahabat waktu” jadi “tuan waktu” ntah pe ironisna mala jadi “budak waktu”. Kai kin pe e, hasil akhirna eme kita jadi musuh alam enda. Jean Vanier nerusken kalimat idatas ndai alu negasken maka salah sada testimoni simbelin arah kegeluhen manusia sebage musuh waktu eme sampah. Ikatakenn ka ibas lanjuten tulisenna: Tidakkah engkau menyadari bahwa di dalam alam tak ada sampah? Hanyalah kita manusia yang menghasilkan dan menolak. Hal ini tidak terjadi di dalam alam. Daun-daun membusuk dan menjadi kompos, yang dipakai untuk mempertahankan kehidupan baru yang akan muncul. Bahkan kematian itu sendiri memberikan kehidupan. Kita adalah bagian dari dunia alamiah tanpa sampah, hanya lingkaran kehidupan dan di mana kematian secara terus-menerus diubah menjadi kehidupan.

Alu produksi sampah si seh kal buena si mpengadi siklus kegeluhen ras kematen si isediaken alam enda. Hal si bage erbanca lebih meter kematen alam sekaligus mencegah munculna kegeluhen arah kematen e. Sampah-sampah plastik si nggo seh kal buena i taneh ras laut, jadi racun-racun si mastiken hal sie.

Uga kininggitenta jadi “sahabat waktu”, bagi iusulken Jean Vanier enda, hadir secara konkret ibas relasinta pribadi lepas pribadi? Emaka kami sebage penulis Suplemen PA Moria enda salut nandangi pemikiren dua kalak teolog kontemporer kerna hal enda. Si pertama eme Stanley Hauerwas si mencoba menerapken konsep “sahabat waktu” arah Jean Vanier enda guna konteks demensia. Mbue kalak si nggo metua (Lansia/Saitun) si mengalami demensia, eme kondisi saraf tertentu si erbanca menurun pengingetna seh maka relasi antar pribadi jadi terganggu. Lit mbue penyebab demensia si banci ikataken kita, misalna pinakit Alzheimer, stroke, multiple sclerosis, rsd. Stanley Hauerwas tek ia maka alu erteman ras waktu merupaken cara simehuli guna jadi teman man sekalak jelma si sangana bergumul ibas pinakit demensia. Ikataken Stanley Hauerwas, “kita lupa bahwa pemberian kita yang paling berharga bagi orang lain adalah kehadiran; cukup dengan hadir … Ketika taka da banyak hal lain yang dapat kita lakukan selain hadir; Anda akan menemukan … apa artinya menjadi seorang sahabat waktu”. Jean Vanier jine ngelakoken olah spiritual sebage sahabat waktu alu ia hadir man teman-temanna si nggeluh ibas disabilitas intelektual. Kehadirenna man bana menuntut ia guna tuhu-tuhu erdame ras waktu.

Terkait denga ras demensia ndai, John Swinton teolog kontemporer sipeduaken ngataken ia si berjuang erkiteken nggo menurun pengingetna mungkin tuhu-tuhu kebenen memorina. Tapi, tetap nge ia ndatken kegeluhen si meherga, sebab ia tetap lit ibas memori-memori Dibata. Pernah John Swinton ngataken bagenda: Bahkan di dalam sesuatu yang tampaknya tak memberi harapan seperti demensia anda dapat menemukan kemungkinan-kemungkinan, sebab Allah adalah satu Allah yang tak pernah melupakan kita, yang berkata, Aku akan selalu ada bersamamu, Aku akan selalu ada bagimu, di dalam segala sesuatu dan di setiap saat. Bukanlah apa yang kita ingat mengenai kita yang berarti, melainkan apa yang Allah ingat tentang kita, dan ini bukan hanya bagi orang-orang dengan demensia, ini bagi kita semua.

Pdt. Andreas Pranata Meliala, S.Th

GBKP Rg. Cibinong